"Oblíbenost elektroniky je výsledkem dvou faktorů, a to dynamického technologického vývoje a cenové dostupnosti. Mimořádně silné konkurenční prostředí v tomto segmentu vede k neustálému poklesu cen, který zajišťuje trvalý zájem velkého množství zákazníků," řekl předseda představenstva a generální ředitel GE Money Multiservis Charlie Coode.
Favority letošních Vánoc jsou podle průzkumu mp3 přehrávače, mobilní telefony, malá bílá kuchyňská technika, počítače a notebooky. Mezi nejvíce nakupovaným zbožím nebudou chybět ani DVD rekordéry a ploché televize.
"Mp3 přehrávače, mobily a CD k vypalování jsou určeny především mladým lidem. Ženy dostávají malou bílou techniku a výrobky sloužící k péči o tělo, jako jsou například fény nebo depilátory. Oblíbeným ženským dárkem jsou také elektronické osobní váhy. Počítače jsou určeny především pro muže a teenagery," uvedl marketingový ředitel obchodů s elektronikou Datart Jiří Černák.
Podle generálního ředitele konkurenčního řetězce Electro World Jiřího Klíčníka budou před letošními Vánocemi mezi nejvíce prodávané zboží patřit automaty na kávu, ploché televize či DVD rekordéry. "V rámci naší mateřské skupiny DSGi bude evropským trendem dlouho očekávaný Apple iPhone," dodal.
Podle ankety GE Money Multiservis plánuje 30 procent českých spotřebitelů koupit svým blízkým k Vánocům elektroniku, 35 procent kosmetické zboží, 25 procent DVD a knížky, 35 procent hračky, 15 procent zájezd a 20 procent oblečení.
Z průzkumu také vyplývá, že stále oblíbenějším vánočním dárkem jsou například zájezdy na splátky či vánoční kolekce bytových doplňků a textilu. "Předvánoční čas je vždy obdobím, kdy lidé více přemýšlejí o tom, jak si pozměnit, vylepšit či doplnit vybavení svých domovů. Zákazníci si pořizují nové textilie, dekorace, nové pohovky, postele nebo kuchyně," řekla mluvčí obchodních domů s nábytkem Ikea Kateřina Krobová.
Mezi oděvy je tradičním vánočním dárkem pletené oblečení, zimní bundy, doplňky a kalhoty. Podle Zdeňka Fekara z marketingového oddělení společnosti Kanzelsberger se o Vánocích také nejvíce prodávají velké encyklopedie, výpravné obrazové publikace a dětské knihy. "Zájem je především o dražší knihy, jejichž nákup lidé často odkládají právě až na Vánoce," podotkl.
Závěr roku je díky vánočním nákupům pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce, a to samé platí také pro firmy nabízející splátkový prodej. Například společnost GE Money Multiservis loni v posledním týdnu před vánočním svátky financovala nákupy za více než 283 milionů korun. "Předpokládáme, že tato hranice bude letos opět překonána," podotkl Coode.
V posledním čtvrtletí loňského roku maloobchodní tržby podle odhadu ekonomů činily rekordních zhruba 250 miliard korun. "Očekáváme, že letos domácnosti v posledních třech měsících roku reálně zvýší své útraty o zhruba osm procent. To pomůže české ekonomice, která je již nyní tažena vpřed hlavně spotřebiteli," řekl analytik Next Finance Vladimír Pikora.
Obchodníci se mohou podle Pikory těšit na slušné tržby i v lednu, kdy prodejny budou plné zákazníkům kvůli tradičním novoročním slevám. Hodně lidí bude navíc utrácet peníze či předplacené poukázky, které najdou pod vánočním stromkem. "Vzhledem k tomu, že slevy budou často až 70 procent a výjimečně až neuvěřitelných 90 procent, budou se mít zákazníci na co těšit. Předvánoční marže nejsou totiž nízké," podotkl Pikora.