Od roku 2004 je možné studovat na Karlově univerzitě. obor, který je v České republice nový a zatím ve všeobecném povědomí vcelku neznámý. Zjistěte s námi, o co se vlastně jedná, a co případné studenty takového oboru čeká.
Co je náplní studia?
Řada lidí si při spojení marketingová komunikace vybaví supermarket a myslí si, že právě práce spojená s provozem supermarketu je hlavním předmětem oboru (třeba vám to připadá trochu naivní a přehnané, ale s tou domněnkou jsem se setkala už tolikrát, že ji musím vyvrátit hned zezačátku).
Ve skutečnosti to však tvoří jen nepatrný zlomek oblasti, na kterou se obor soustředí. Marketingové komunikace jsou všechny relevantní komunikace s trhem. Zasahují do komerčního i nekomerčního (v tom případě se může jednat o politickou, sociální, nebo institucionální komunikaci) sektoru. Využívají různých metod a prostředků, z nichž některé znáte (například direkt marketing a adresné dopisy či letáky).
Základním principem PR je, slovy PhDr. Pavla Dolanského, garanta oboru na FSV UK, udržování "good will". Co si pod tím představit? Public relations můžeme chápat jako zajišťování dobrých vztahů v komunikaci mezi institucemi navzájem, mezi institucemi a zákazníkem, i v rámci instituce samotné. Pro větší názornost uvedu příklad: PR oddělení určité strany by mělo mimo jiné pracovat na tom, jak se strana jeví v očích veřejnosti, utvářet co nejkladnější mediální obraz strany.
Předměty
Obor se zaměřuje na marketing z pohledu komunikačních strategií, lze tedy očekávat předměty typu psychologie či sociologie zaměřené na marketingovou komunikaci, naopak takřka žádný prostor zde není věnován ekonomice, některé jistě potěší, že matematiku (a předměty ji využívající) byste v rozvrhu hledali marně. Místo toho budete studovat například právo a etiku v marketingu, marketingové strategie, nezapomíná se ani na marketing pro neziskový sektor a na tvorbu značky. Výběr z oblasti PR je trochu chudší, kromě znalostí z marketingu však využijete i předmětů Dějiny a teorie public relations, Komunikace s médii a předmětů zaměřených na výzkum a využití médií obecně.
Uplatnění
Studium vám pomůže rozšířit obzory a dá vám řadu teoretických znalostí, z nichž některé v praxi jistě oceníte. Budoucí uplatnění však záleží hodně na vás. Titul vám může cestu usnadnit, ale nevyšlape ji sám o sobě. Již v průběhu studia vás čeká povinná praxe.
Po absolvování tohoto oboru byste měli být připraveni na působení ve sféře styků s veřejností. Zaměstnání můžete hledat například v marketingové, komunikační či PR agentuře, v agentuře pro průzkum trhu, uplatnit se můžete i jako mluvčí.
Obor je bakalářský, nemá vlastní magisterské studium, ale je možno navázat například oborem Mediální studia (magisterský obor určený v první řadě bakalářům žurnalistiky).
Příbuzné obory
Marketingová komunikace a PR je v České republice oborem ojedinělým, avšak velmi podobný obor, Marketingové komunikace, můžete studovat na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně (je zaměřen také na tvůrčí stránku marketingu v oblasti designu, soustředí se však na marketingové komunikace, nikoli na public relations).
Materiál byl převzat ze zpravodajského a informačního serveru VYSOKESKOLY.CZ.