"Smyslem toho je donutit české podnikatele, aby obnovovali vozový park, aby používali modernější motory se sníženými emisemi," řekl Zídek. Nové nákladní vozy prodávané v ČR musejí od loňského roku splňovat emisní normu Euro 4. Nejvyšší daňová sleva by se tak ještě nějaký čas týkala i vozů s méně přísnou normou Euro 3.
Změnou oproti současné úpravě je především provázání daňové úlevy se stářím vozidla. Dosud byla každá sleva ze silniční daně spojena s konkrétní normou Euro bez ohledu na stáří vozu. Téměř poloviční slevu na dani tak měli majitelé vozů plnících Euro 3; 40procentní slevě se těšily vozy s normou Euro 2. Obě výhody koncem roku skončí.
"To Euro se vyvíjí, my počítáme s tím, že se ty normy pořád zpřísňují," vysvětlil změnu Zídek. Podle nařízení Evropského parlamentu se pro nová vozidla počítá od roku 2009 s normou Euro 5; ještě přísnější Euro 6 budou muset automobilky začít plnit od roku 2014.
Navrhovaná novela zákona počítá také s úplným osvobozením od plateb silniční daně pro některá podnikatelská odvětví. Osvobozeny budou pouze malé nákladní vozy mezi 3,5 a 12 tunami. "To se týká jen vyjmenovaných typů podnikání, například školství, zdravotnictví, sociální péče, zemědělci, ty podnikatelé, kteří už dnes nějaká osvobození mají, tak v tom pokračujeme," řekl Zídek.
Po daňové motivaci k nákupu ekologických vozidel volá již delší dobu Sdružení automobilového průmyslu. Podle údajů sdružení je nyní obnova tuzemského vozového parku na úrovni tří procent ročně, zatímco v západní Evropě je to běžně osm až deset procent.
Průměrný věk českého vozového parku byl k 30. červnu 17,15 roku. U jednotlivých kategorií vozidel se však průměr značně liší. Nejmladší jsou dodávky a malá užitková vozidla, která mají v průměru 7,5 roku. Naopak velké nákladní vozy nad 12 tun patří s průměrným věkem 16 let k nejstarším.