Problémem je, že Evropská komise dosud neschválila Operační program Doprava (OPD), v rámci kterého peníze k příjemcům poputují. "Nyní je program zpracován tak, že k němu komise nemá žádné závažné připomínky," řekl Hanzelka, podle kterého komise OPD schválí koncem listopadu. Přesto ministerstvo první výzvy k předkládání projektů vyhlásilo již v červenci.
Jako časovou hranici pro začátek staveb stanovilo leden 2007, takže některé projekty, které případně může financovat Evropská unie, se již realizují. Pro jejich zpětné financování z EU je však musí nejdříve schválit ministerstvo. "První projekty budou schváleny ještě tento měsíc," řekl Hanzelka. Hlavními příjemci evropských peněz budou státní investorské organizace Správa železniční dopravní cesty, Ředitelství silnic a dálnic a Ředitelství vodních cest.
Z OPD se bude platit především modernizace a rozvoj dopravních cest, které jsou součástí celoevropské sítě TEN-T. Na seznamu staveb, který bude ministerstvo dopravy schvalovat, je například dálnice D1 mezi Kroměříží a Říkovicemi a Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Za evropské peníze by se měla stavět i rychlostní silnice R35 u Hradce Králové mezi Sedlicemi a Opatovicemi a R48 Rychaltice - Frýdek Místek. Na dráze je to například železniční uzel v Břeclavi nebo čtvrtý železniční koridor směrem na jih mezi Doubím a Táborem a Benešovem a Strančicemi.
OPD je největší operační program v ČR. V jeho rámci bude moci ČR čerpat do roku 2013 z evropských fondů rekordních 155 miliard korun, což je zhruba 22 procent všech prostředků určených pro ČR.
Protože však EU proplácí hotové projekty až dodatečně, letos Česká republika zřejmě neobdrží nic nebo pouze minimální částku. Podle ředitele fondu dopravy Gustáva Slamečky je však s výstavbou třeba začít ihned. "Pokud bychom urychleně nezačali, tak se dostaneme do skluzu, který by se nám těžko vyrovnával," řekl již dříve Slamečka.