Slavnostní ceremonie v Toulouse se uskutečnila za přítomnosti mnoha čestných hostů, ale bez nejvyšších francouzských představitelů.
Dnes předané letadlo v barvách Singapore Airlines - bílé a tmavě modré - nese na trupu nápis First to Fly - První, které vzlétlo. Je v něm místo pro 471 cestujících, z toho dvanáct v přepychové první třídě lux a šedesát v business class. V nejúspornější verzi ale A380 pojme až 853 cestujících. Piloti singapurské společnosti se s novým letadlem v Toulouse seznamovali už několik měsíců. Posádka čítá celkově asi 30 lidí.
Společnost Singapore Airlines převezme, i když až v příštím roce, i tři následující exempláře, teprve pak přijde řada na další zákazníky - Qantas a Emirates. Emirates si jich objednala vůbec nejvíc - 47 napevno a osm předběžně. Druhém největším zákazníkem je australská Qantas s dvaceti, následují Singapore Airlines s devatenácti stroji. Celkem má zatím Airbus 165 pevných a 24 předběžných objednávek.
"Neobávám se, že dojde k dalším zpožděním," řekl generální ředitel společnosti Thomas Enders. Obchodní ředitel John Leahy dodal, že firma je na dobré cestě dodat v příštím roce plánovaných 13 letounů A380.
Katalogová cena Airbusu A380 je asi 300 milionů dolarů, tedy přes šest miliard korun. Společnosti si však vyjednávají slevy a přinejmenším některým bude musit Airbus platit penále za zpoždění dodávek. List Le Parisien dnes napsal, že v případě Emirates je to nejméně deset procent hodnoty zakázky.
Airbus A380 je největší civilní letadlo, jaké kdy vzlétlo, s výjimkou ruského Antonov An-225, které ale existuje jen v jediném exempláři a používá se pouze pro dopravu nákladů. A380 je jediný stroj se dvěma palubami po celé délce trupu. Má být nasazován na nejvytíženější trasy. Společnost Airbus uvádí, že náklady na pasažéra jsou v něm o 15 až 20 procent menší než u populárního "Jumba" - Boeingu 747. Dolet je přes 15.000 kilometrů.
Dnešní ceremonie se uskutečnila za situace, kdy je skoro celé bývalé vedení mateřské společnosti Airbusu, skupiny EADS, v podezření, že zneužilo informací o zpoždění programu A380 k prodeji jejích akcií, jejichž hodnota prudce klesla, jakmile se informace dostaly na veřejnost. Těmto činitelům hrozí obvinění ze zneužití informací v obchodním styku. Vyčítá se jim také, že zatímco zachraňovali své peníze, vypracovávali nouzový program, na jehož základě má být propuštěno 10.000 lidí.
Zpoždění programu zvedlo také práh rentabilnosti programu. V lednu 2005, kdy bylo letadlo oficiálně předvedeno, bylo za hranici rentability považováno 250 prodaných strojů, ale už loni v listopadu se mluvilo o 420. Výroba se přitom naplno rozjede až v roce 2010, kdy bude poprvé vyrobeno 45 těchto letadel.
Francouzský ekonomický list Les Echos dnes připomněl, že pro Airbus je tento stroj sázkou, která může mít těžké důsledky. Celý program je totiž založen na předpokladu, že v budoucnu se letecká doprava víc soustředí na uzlová letiště, odkud se budou cestující přepravovat do cílové stanice.
Boeing naopak soudí, že vývoj půjde spíš k systému přepravy rovnou ke konečné stanici, a v důsledku toho sází na menší stroje schopné přistávat i na menších letištích, jako je jeho nový 787 Dreamliner. Na ten už má Boeing přes 700 objednávek, díky čemuž se v zakázkách opět dostal před Airbus. Právě minulý týden ale americká společnost oznámila, že první dodávky Dreamlineru se o půl roku zpozdí.