Někdy je to změna velmi nenápadná, někdy si toho povšimneme ihned. Velké procento z nás svůj ale běžný účet každý den bedlivě nesleduje - má ho spíše jako praktického pomocníka pro přijímání výplat a občasné bezhotovostní transakce. Velké procento z nás je také s fungováním a se službami svého účtu spokojená. Neměli bychom zkrátka potřebu něco měnit. Banky si ovšem řekly: Nenecháme být, co už jednou funguje, a zavedeme něco nového! Náš doposud spokojený klient se tak jednou probudí a s hrůzou zjistí, že došlo nejen ke změně názvu běžného účtu, ale i k zavedení nových poplatků, změně úroků či ke zrušení služeb, které byly dříve zdarma.
Nové běžné účty všude kolem
Pro příklady nemusíme chodit daleko. Citibank nahradila své původní CitiOne novým Citi kontem. Raiffeisenbank zrušila Osobní účet eBanky a klientům ho převedla na eKonto. Česká spořitelna ukončila platnost svých programů, například Výhodného programu, a nově nabízí pouze Osobní účet České spořitelny. Od 5. listopadu uvede na trh UniCredit Bank (původní Živnostenská banka a HVB Bank) tzv. Komplet konto. Nesmíme zapomenout ani na GE Money Bank a Komerční banku, které stály už na počátku paušálních účtů se svými Genius Active, resp. Extra kontem. Ať už výše jmenované účty znamenaly automatické zrušení účtu původního, nebo pouze zastavení nabídky dosavadních produktů, přinesli s sebou určitě jednu věc: ještě větší zmatení poplatků.
Aby se v tom čert vyznal!
Zařadit všechny nové konta pod škatulku „špatná novinka“ by bylo nefér. Některé přináší přidanou hodnotu pro většinu klientů, jiné zvýhodňují třeba jen určité skupiny klientů. Na druhou stranu znamenají často zdražení pro ty, kteří nesplňují podmínky, nebo nevyužívají vestavěné služby. A transparentnost poplatků vás nepotěší téměř nikdy.
Vyznat se v poplatcích běžných účtů bylo pro „běžného klienta“ vždy složité. Určité poplatky byly skryté pod nic neříkajícími názvy typu „účetní položka“ a chudák klient nikdy nevěděl, za co vlastně platí. Podle mého názoru se tento problém nově nezlepšil, ale naopak ještě prohloubil. Sazebníky nových kont nejen že obsahují stále spousty poplatkových položek (pohybují se v desítkách), ale rovněž i mnoho variant, které poplatky ještě dále diferencují. V případě eKonta vás čeká zkouška projití sítem několika podmínek, což vám zaručí některé služby zdarma, jiné za zlevněné sazby a zbytek za sazby standardní. Určité poplatky jsou tedy odstupňované podle „kvality“ klienta, jiné ovšem zůstávají pro všechny stejné... V případě Osobního účtu České spořitelny si zase vyberete, kolik chcete platit podle zahrnutých služeb, ale v konečném důsledku, jsou vám stále ještě účtovány další poplatky, které nemáte v ceně (samozřejmě s výjimkou té nejdražší varianty, jež v sobě zahrnuje téměř vše).
Výběr s páskou přes oči
Pokud budete vybírat nový běžný účet a chtěli byste najít ten nejvýhodnější pro vás, bude velmi těžké sehnat někoho, kdo vám poradí. Je téměř nemožné srovnat současné konta, tak aby výsledek byl bernou mincí pro většinu zájemců. Kvůli mnoha variantám s různě odstupňovanými poplatky, jednorázovými platbami apod. existují skutečně pouze dobré účty pro konkrétní osoby. Pro jiné budou pravděpodobně nevýhodné. Nabízí se tedy otázka: Není vhodnější jít cestou jednoduchého účtu za pár desítek korun, jak to dělá například ještě Poštovní spořitelna nebo Volksbank? Nejsou takové jednoduché účty pro běžné klienty nakonec lepší?