K vytvoření holdingu České dráhy se vláda zavázala v programovém prohlášení. "Vznik dceřiné společnosti ČD pro nákladní dopravu je v rámci restrukturalizačních kroků časově upřednostněno," uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Důvodem je zostřující se konkurence v rámci liberalizovaného a globalizujícího se evropského trhu železniční nákladní dopravy, dodal.
Generální ředitel ČD Josef Bazala již dříve označil vznik samostatné firmy ČD Cargo za největší organizační změnou v ČD od vzniku akciové společnosti v roce 2003. Podle něj by změna měla vést mimo jiné ke zprůhlednění finančních toků ve firmě.
Oddělenou nákladní železniční dopravu mají například německé Deutsche Bahn nebo polské PKP. Nová akciová společnost bude podle předpokladů moci pružně reagovat na změny na trhu, navazovat strategická partnerství se subjekty majícími zájem kapitálově se podílet na podnikání v nákladní železniční dopravě a vytvoří podmínky pro účast v nadnárodních uskupeních nákladních dopravců.
Nákladní doprava ČD ročně přepraví zhruba 80 milionů tun zboží a na rozdíl od osobní dopravy je pravidelně zisková. Za loňský rok zisk nákladní dopravy byl zhruba 1,5 miliardy korun. Vyčleněním nákladní dopravy do samostatné dceřiné společnosti skončí křížové financování ztrátové osobní železniční dopravy ziskem z nákladní dopravy.