"Ke kodexu se může přihlásit jakýkoliv podnikatel, který úspěšně projde testem v kurzu na internetu či na semináři a zaváže respektovat obsah kodexu. Poté podnikatel získá samolepku, kterou může zveřejnit ve své provozovně či na internetových stránkách a která bude pozitivním signálem pro spotřebitele," řekla Jana Pospíšilová z SOS.
Kodex podle Pospíšilové přináší tomu, kdo se k němu přihlásí, konkurenční výhodu před ostatními podnikateli. Spotřebitelé díky seznamu podnikatelů, kteří se budou moci prokázat kodexem, zase získají lepší přehled o situaci na trhu.
"Seznam signatářů kodexu bude zveřejňován na portálu SOS," uvedla Ivana Picková z SOS. Kontrola dodržování kodexu bude podle Pickové probíhat prostřednictvím zpětné vazby od spotřebitelů, kteří SOS zasílají své dotazy a zkušenosti.
"Ze zkušeností z poraden SOS je zřejmé, že se spotřebitelé s diskriminačním jednáním setkávají a nejsou to případy ojedinělé," podotkla Picková. Mezi nejčastější formy takového chování podle Pickové patří účtování vyšších cen cizincům, účtování dvojích cen pro ženy a muže u vybraných typů služeb, odmítání podnikatelů poskytovat některé zboží a služby určitým skupinám obyvatelstva nebo odmítání pouštět rodiče do obchodu s kočárkem.