Zahraniční společnosti mají při dobývaní japonského maloobchodního trhu, který je druhý největší na světě, velké problémy a moc se jim zde nedaří. Japonští spotřebitelé jsou podle analytiků vybíraví a mají jiné nákupní zvyky než na Západě. Trh je také téměř nasycen a konkurence silná. V poslední době se tak musely z místního trhu stáhnout francouzský Carrefour či britský Alliance Boots.
Wal-Mart koupil problémovou firmu Seiyu v roce 2002 a od té doby do ní investoval více než miliardu dolarů. Oživení však většinou mělo jen krátké trvání a v letošním roce by měl řetězec vykázat již šestým rokem za sebou ztrátu. To vyvolalo spekulace, že Wal-Mart buď zvýší investice do divize, nebo se z japonského trhu stáhne. Wal-Mart již loni odešel z Jižní Koreje a Německa.
Seiyu má v Japonsku kolem 400 obchodů. Minulý měsíc firma nabídla 450 zaměstnancům, což je asi sedm procent celkové pracovní síly, předčasný odchod do důchodu. V roce 2004 firma propustila 1600 zaměstnanců.
Čistá ztráta Seiyu se za devět měsíců letošního roku snížila na 11,42 miliardy jenů (1,9 miliardy Kč) z loňských srovnatelných 59,55 miliardy JPY. V loňském roce však výsledky výrazně zhoršily vysoké odpisy majetku. Tržby skupiny klesly o 0,7 procenta na 700,93 miliardy jenů, tržby v obchodech otevřených minimálně jeden rok se snížily o procento.
Růst zisku Wal-Martu v letošním roce mírně slábne kvůli poklesu výdajů spotřebitelů v USA i v zahraničí. Ve třetím čtvrtletí však firma očekává zlepšení výsledků díky lepší kontrole nákladů amerických obchodů, napsaly agentury AP a Reuters.