Řidič, který chce se svým vozem brázdit tuzemské komunikace, musí být ze zákona pojištěn. Do konce minulého století si s výběrem pojišťovny nemusel lámat hlavu, jelikož tento produkt měla ve své nabídce pouze Česká pojišťovna.
Rok 2000 byl pro trh povinného ručení zlomový. Jeho otevření a zpřístupnění dalším pojistitelům přivítaly nejen samotné komerční pojišťovny, ale i klienti. Na trhu postupem času přibývalo sobjektů, zvýšená nabídka přinesla ostřejší konkurenční podmínky, ale také potřebu pojišťoven odlišit se od ostatních a přinést řidičům důvod, proč jejich pojišťovna je ta pravá.
Jiný klient, jiná cena
Nabídka poskytovatelů se v posledních 2 letech rozrostla o dva zajímavé hráče, Wüstenrot a Direct. Obě pojišťovny totiž pojaly vstup na tuzemský pojistný trh netradičně a jejich nabídky působí ve srovnání s konkurencí poněkud exoticky. Pojišťovna Direct, která vstoupila na český trh poměrně nedávno, zaujala svoji razantní mediální kampaní. V ní nabízí všem motoristům 20 % slevu oproti cenám, které v současné době platí u konkurence.
„Náš model prodeje nám umožňuje nabídnout motoristům takové podmínky, díky kterým ušetří na pojistném až tisíce korun ročně“ vysvětlil v nedávném rozhovoru pro Finance.cz tento poněkud neobvyklý krok a zajímavý marketingový tah Štěpán Havlas, finanční ředitel a člen představenstva společnosti Direct.
Druhá jmenovaná, pojišťovna Wüstenrot působí na našem trhu o několik měsíců déle než Direct, své služby v oblasti povinného ručení nabídla české veřejnosti loni na jaře. Její nabídka také stojí za povšimnutí. Stejně jako některé její kolegyně se i pojišťovna Wüstenrot rozhodla pro segmentaci, tj. zvýhodnění některých skupin klientů. Zohlednění stáří vozidla a věku řidiče není nic jedinečného, ovšem Wüstenrot jako jediná na trhu povinného ručení zohledňuje vozidla nejen na základě objemu motoru, ale také jeho výkonu. Dalším netradičním kritériem je kategorizace dle pohlaví, kdy ženy pojištěné u Wüstenrot se mohou těšit na přijatelnější sazby než jejich mužští protějšci.
Segmentovat či nikoliv?
Blíží se konec roku a s ním i čas zveřejňování sazebníků povinného ručení. Některé pojišťovny budou pokračovat v úspěšném modelu segmentace a zvolí se své vlastní postupy a kritéria. Do jejich sazebníků se tak promítnou statistiky nehodovosti, kdy řidiči s menší pravděpodobností nehody budou mít nižší sazby než rizikovější skupiny.
Přestože ani mezi samotnými pojišťovnami neexistuje shoda, kdo by měl být cenově zvýhodněn a kdo nikoliv, jedno kritérium zohledňují všichni, a to systém bonusů a malusů. Kdo jezdí bez nehod, získá bonus, naopak často bourající řidič si bude muset za povinné ručení připlatit. Za 12 měsíců bez nehody většina pojišťoven snižuje pojistné o 5 %, ovšem u některých pojišťoven je možné získat další dodatečné slevy za bezeškodní průběh.
Pojistné klesá, škody rostou
Právě díky těmto slevám bude mít drtivá většina motoristů povinné ručení levnější. A to i přes skutečnost, že škody na povinném ručení se rok od roku zvyšují. Zatímco počet vyřizovaných pojistných událostí stagnuje a trvale se pohybuje kolem 1000 za den, pojistná plnění rostou průměrným tempem o zhruba 11 % ročně.
Povinné ručení: Čekání na sazebníky
Ne všechny pojišťovny ukázaly své karty a nechaly nahlédnout do svých aktuálních sazebníků pro další období. Sazby povinného ručení pro rok 2008 jsou u některých stále obchodním tajemstvím. Po jejich zveřejnění budeme chytřejší a dozvíme se, co nového si pro nás tyto finanční instituce připravily.
Online pojištění Allianz Direct
Snadno. Rychle. Online. Allianz Direct - specialista na online pojištění.