Záměr zdražit od listopadu v průměru také o pětinu už dříve oznámila i pekařská dvojka na českém trhu, firma Penam ze skupiny Agrofert Andreje Babiše. "Rostoucí ceny pšenice, energií a mezd se musí promítnout i do pečiva," prohlásil ředitel Penamu Jaroslav Kurčík.
V jaké výši se promítne zdražení pekařů do konečných cen pečiva nebo chleba pro zákazníky, není podle HN zcela jasné. Například klíčovým odběratelem United Bakeries je řetězec Ahold se supermarkety Albert a velkoprodejnami Hypernova. "Budeme se snažit dopad zdražení na zákazníky minimalizovat," citují mluvčího Aholdu Libora Kytýra.
United Bakeris teď podle Paříkových informací dodávají rohlíky po devadesáti haléřích. Lidé je pak kupují zhruba o korunu dráž. Pokud od příštího týdne zdraží Bakeries o dvacetník, v obchodu by se to mohlo projevit i jen desetihaléřovým zdražením. Mluví pro to také fakt, že pekaři drželi v uplynulých dvou letech ceny na stejné úrovni, ale obchodníci mezitím pečivo zdražovali, píšou HN.
Kytýr prý ale podle listu upozornil, že řetězce žádný velký 'cenový polštář' nemají. "Zatímco v západní Evropě je marže prodejců pečiva až šedesát procent, u nás jen asi pětatřicet," řekl HN.
O potřebě zdražit kvůli rostoucím cenám obilí i dalších vstupů hovoří pekaři již delší dobu. Někteří se chystají zvýšit ceny o pět až deset procent, jiní až o čtvrtinu, jako například od Nového roku konkurenční Delta Pekárny a Odkolek. Část menších producentů zatím vyčkává, jak se zachovají lídři trhu.