Televize se odvolává na interní dokument ČD, podle nějž špatně pracují například kolejová čidla signalizující přehřátí a nebezpečí požáru. "Může dojít k tomu, že to čidlo nepracuje tak, jak má. To znamená, že ono může vyhodnotit, že něco není v pořádku, i když to v pořádku je," řekl televizi mluvčí drah Ondřej Kubala. Dráhy proto nařizují výpravčím, aby vlak nezastavovali, i když čidlo hlásí problém.
ČD také připouštějí, že špatně fungují některá čidla na jedné z náhradních tratí pro pendolina. V těchto místech musejí strojvůdci podle interního nařízení drah vypnout motor a jet takzvaně samospádem.
Odborníci oslovení Novou považují interní nařízení ČD za problematická. "Určitě se tím snižuje bezpečnostní standard," řekl televizi železniční expert působící v Bruselu a bývalý generální inspektor Zdeněk Žák.
Provozem vlaků pendolino se policie v minulosti zabývala už několikrát. Nikdy ale nikoho z konkrétního trestného činu neobvinila.