Společnost Ahold, která provozuje zhruba tři stovky supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova a je hlavním odběratelem United Bakeries, nebude hned na začátku listopadu ceny pečiva zvyšovat. "Jednání s našimi dodavateli právě v těchto dnech finišují a naší snahou je minimalizovat případné zvýšení dodavatelských cen na výslednou cenu pečiva v našich prodejnách," řekl mluvčí společnosti Ahold Libor Kytýr.
V podobném duchu se vyjádřili i zástupci obchodního řetězce Tesco Stores ČR. "Vzhledem k tomu, že se jedná o základní potraviny, chceme i nadále garantovat co nejnižší ceny na trhu. V tuto chvíli jednáme s dodavateli a pečlivě analyzujeme situaci na trhu," řekla Lucie Turnovská ze společnosti Tesco Stores ČR.
Ceny pečiva od čtvrtka nezvýší ani hypermarkety Globus. "Budeme se snažit, aby se to (avizované zvýšení dodavatelských cen pečiva) nepromítlo do našich koncových cen pro zákazníky. Budeme dál jednat s dodavateli," řekl jednatel Globusu Petr Vyhnálek.
Hypermarkety Globus podle Vyhnálka mohou u řady pekárenských výrobků utlumit případné zvýšení dodavatelských cen na úkor svých marží. "Tam, kde nám to dodavatel dovolí, to také děláme. Bohužel existuje hodně partnerů, kteří určují, za kolik máme od nich zboží nakupovat a poté jej prodávat. Mnohdy se to týká i pečiva," podotkl Vyhnálek.
United Bakeries od 1. listopadu zdraží zboží o dvacet procent. United Bakeries má v oboru rozhodující slovo, ovládá přes čtvrtinu trhu. Záměr zdražit od listopadu v průměru také o pětinu už dříve oznámila i pekařská dvojka na českém trhu, firma Penam ze skupiny Agrofert Andreje Babiše.
O potřebě zdražit kvůli rostoucím cenám obilí i dalších vstupů hovoří pekaři již delší dobu. Někteří se chystají zvýšit ceny o pět až deset procent, jiní až o čtvrtinu, jako například od Nového roku konkurenční Delta Pekárny a Odkolek. Část menších producentů zatím vyčkává, jak se zachovají lídři trhu.