Šance naší země na získání investice od automobilky BMW výrazně rostou

05.10.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Opěrným bodem při restrukturalizaci českého strojírenství by se mohl stát příchod mnichovské firmy. ČR má navíc příležitost proměnit se v evropský park subdodavatelů předních automobilek.  

 

Opěrným bodem při restrukturalizaci českého strojírenství by se mohl stát příchod mnichovské firmy. ČR má navíc příležitost proměnit se v evropský park subdodavatelů předních automobilek.

O nezanedbatelný krok vpřed se posunuly naděje České republiky uspět při získání historické investice, která by vytvořila několik tisíc pracovních míst. Jde o výstavbu továrny na výrobu automobilů BMW, již by s nadšením přivítalo nemálo expertů i tuzemských firem. Naděje na vstup této renomované značky do naší země přitom nejsou přehnané.

Podstatným faktorem, který ČR staví do role horkého kandidáta, je fakt, že nyní se ve vládních kruzích projednává vypsání tendru na nákup stíhaček pro armádu v rámci její modernizace. Právě průběh tohoto výběrového řízení by se mohl stát klíčem, který může přimět bavorskou automobilku investovat v České republice.

O největší zakázku v dějinách českého vojenského letectva již projevila zájem francouzská firma Dassault Aviation, americká McDonnell-Douglas/Boeing, Lockheed Martin, britská BAE Systems a německý DaimlerChrysler Aerospace (Dasa) - začleněný do konsorcia EADS - se sídlem v Mnichově. Není bez zajímavosti, že stejně jako Dasa má sídlo v Mnichově také BMW. Součástí tendru je podmínka poskytnout offsetové programy, s jejichž pomocí se získávají offsetové body. Ty pak lze na trhu běžně zpeněžit či využít pro získání další státní zakázky. Tyto body by bezpochyby získalo i BMW a mohlo by je libovolně využít.

Bavorská automobilka tak může nabídnout offsetové body zájemcům o zakázku supersoniků, přičemž z hlediska vzájemné obchodní provázanosti by tak určitě oslovila Dasu, resp. EADS. Na otázku HN, zda se tak již stalo, odpověděl mluvčí BMW Hubert Bergmann, že "rozhovory začnou v tomto týdnu".

Iniciativy, která by udělala z naší země nejatraktivnějšího kandidáta, by se však měla chopit agentura pro podporu zahraničních investic CzechInvest. Ta má v rukou zmíněné offsetové programy, což jsou nástroje, jimiž s velkou pravděpodobností nedisponuje žádný ze zájemců o výstavbu nového závodu. S vládou a offsetovou komisí by proto CzechInvest měl zahájit aktivní jednání. "Takové možnosti máme a samozřejmě je využijeme," uvedl pro náš list Martin Jahn, generální ředitel CzechInvestu. Poznamenal, že naše nabídka je pro BMW výhodná i z hlediska státních garancí. "ČR totiž jako jediná předložila ucelenou nabídku vhodných lokalit pro výstavbu nového závodu. Je jich sedm. Ostatní zájemci, hlavně jednotlivá evropská města, proto postrádají záruky."

V současnosti dodává pro automobilový průmysl své komponenty přibližně 300 českých subdodavatelů. Někteří z nich dokonce již přímo pro BMW. Němcům můžeme tedy nabídnout dobrou základnu tuzemských dodavatelů, a to v kvalitě, jakou požaduje Západ.

Offsetový program by umožnil ušetřit BMW nezanedbatelné prostředky. Pokud by se totiž automobilka rozhodla pro uplatnění investice v ČR v hodnotě přibližně půl miliardy eur, získala by od české vlády offsetové body, s kterými se běžně obchoduje ve vyspělých ekonomikách při velkých investicích a zakázkách. Jednalo by se vlastně o kompenzaci za to, že firma se rozhodla právě pro ČR - de facto ze strany vlády se jedná o pobídku. Získané offsetové body mají svoji hodnotu, obvykle v rozmezí pět až deset procent z investované sumy. Při částce 500 mil. eur to znamená přibližně 25 až 50 miliónů eur. S takto získanými body by mohl BMW vstoupit na trh s cílem jejich prodeje.

Jelikož se jedná o velký objem prostředků v rámci uplatnění investičních možností v ČR, zájem o nákup takových offsetových bodů může mít jenom společnost, která hodlá získat rozsáhlou zakázku. V tuzemsku tedy přichází v úvahu nyní jedině zmíněný nákup stihaček pro armádu, o který projevilo zájem zmíněných pět firem. BMW prodá samozřejmě offsetové body z případné výstavby továrny společnosti, jež za ně nabídne nejvíc peněz. Podle zdroje blízkého jednání má největší šanci získat body konsorcium EADS.

Kromě toho ČR nabízí Němcům samozřejmě celou řadu pobídek zahrnujících přípravu území, slevu na daních, příspěvky na nová pracovní místa. "U takto velkého projektu musí být ČR kreativní, takže můžeme přemýšlet i o tom, že by se vybudovalo zvláštní centrum na výcvik pracovníků v automobilovém průmyslu a poblíž této lokality by se univerzity soustředily na tento typ průmyslu," doplnil Jahn.

BMW by takto získané offsetové body mohla prodat například EADS, která je pak může použít pro získání zakázky na supersoniky pro armádu. Automobilka získá peníze, zůstane-li u příkladu, protože by je mohla dostat od EADS za prodej offsetových bodů. Konsorcium by se tak zase dostalo blíže k zrealizování lukrativní miliardové zakázky.

Nejvíc by však získala ČR. Investici v hodnotě půl miliardy eur, dva až tři tisíce pracovních míst přímo v nové továrně, v navazujících provozech by se pak mohlo podle předběžných odhadů uplatnit při dodávkách pro závod až 50 tisíc pracovníků, přičemž část z nich by opět mohla působit v ČR a prestiž ve světovém měřítku. Kabinet by tak dokázal, že program offsetů nejsou jen prázdná slova, která v poslední době tak rádi používají ale, že ho dokáží i naplno zrealizovat.

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU