Historie bankovní skupiny UniCredit sahá až do roku 1473, kdy se objevuje v Itálii Rolo Banca. Samotná skupina UniCredit vzniká poté sloučením devíti hlavních italských bank a pozdějším spojením s německou HVB Group a nedávno i se společností Italian Capitalia. Postupem času byly získávány strategické podíly bank v zemích střední a východní Evropy – v ČR prostřednictvím Živnostenské banky. Vyjmenovávat všechny fůze a akvizice by zabralo hodně času. Podstatné je, že v ČR ukončily činnost dvě významné banky (ŽB a HVB) a na scénu vstoupila UniCredit Bank. Kromě samotné banky působí na našem území v rámci UniCredit Group (zastoupení ve 23 zemích) ještě:
- UniCredit Leasing CZ (původně CAC Leasing) – univerzální leasingová společnost
- Pioneer Investments – celosvětová investiční skupina (podílové fondy, alternativní investice, strukturované produkty)
- UniCredit CA IB Czech Republic – poradenská společnost v oblasti fúzí a akvizic a emisí akcií na kapitálových trzích v ČR
- Hypo stavební spořitelna - spořitelna na českém trhu od roku 1994
Stávající podíl na trhu
UniCredit Bank zaujímá v CEE (střední a východní Evropa) čelní pozici: je bankou číslo 1 v Rakousku, číslem 2 v Německu a Itálii. Sečteno a podtrženo: UniCredit Bank vede v CEE jak v počtu poboček, tak i v čistém zisku nebo třeba objemu aktiv. Zajímavostí je důraz na existenci a funkčnost tzv. produktových továren. Ty jsou umísťovány do co nejpříhodnějších zemí podle typu produktů. A tak například v Turecku bují výroba kreditních karet, díky vynikajícím podmínkám pro jejich pro zpracování a vydávání.
Česká republika patří k zemím, kde UniCredit Bank cítí potřebu selektivní strategie. Což znamená, že si je vědoma specifik našeho trhu a bude se snažit podle toho chovat. "V ČR předpokládáme organický růst. Externí růst, tedy akvizice dalších bank je ve zdejších podmínkách už nepravděpodobná," uvedl Jiří Kunert, generální ředitel a předseda představenstva UniCredit Bank. V ČR zaujímá UniCredit Bank 7% podíl na bankovním trhu. V současnosti probíhá konsolidace více než 60 obchodních míst po celé ČR. "Vybudování každé nové pobočky vyjde na 400 000 EUR, proto chceme hlavně efektivně využívat ty stávající," prohlásil Jiří Kunert. A ještě upřesnil: „Víme, že nemůžeme být největší, ale můžeme být nejlepší“. Kunert rovněž poznamenal, že UniCredit Bank by časem chtěla využívat nezávislé sítě bankomatů s tím, že v současnosti některé výběry dokonce dotuje.
Kdo je klientem?
Klientela čítá zhruba 200 000 klientů. „Orientujeme se na středně a více příjmové klienty, kteří chápou a oceňují kvalitu služeb," vysvětluje Jiří Kunert. I samotných 1640 zaměstnanců je selektováno podle klientských skupin – tedy specializováno na typy klientů. To umožňuje i samotná velikost UniCredit Bank – banka je velká, ale přitom ne tolik, aby ztratila flexibilitu. Orientace na městskou bonitní klientelu a klienty ze segmentu malých podniků je ilustrována i procenty níže.
Produktová nabídka
Klíčovými produkty jsou hypotéky, kreditní karty, úvěry malým podnikům (do 30 mil.) a transakční služby. Podíl na čekém bankovním trhu má UniCredit Bank následující: fondy mají 9 %, kreditní karty 5 %, spotřební úvěry 1,5 % a hypotéky 8,3 %. V segmentech dominují klienti s příjmem nad 25 000 Kč (7,9 % na trhu). Ve firemním bankovnictví je banka číslem 3 na českém trhu (za KB a ČSOB). Číslem jedna se ovšem může pochlubit ve službách pro mezinárodní společnosti a ve financování komerčních nemovitostí. „Klienti u nás mají často 2 hypotéky – jednu soukromou a druhou k podnikání,“ vysvětluje Jiří Kunert. Za zmínku jistě stojí i fakt, že UniCredit Bank je výhradním distributorem z evropských fondů pro MF do roku 2010.
Filosofie banky
"Na českém trhu už vpodstatě není možné přijít s něčím novým. Pokud to uděláte, není pro kohokoli problém to zkopírovat do 3 týdnů. Proto se místo zavádění novinek budeme snažit spíše dbát na jejích kvalitu," prozrazuje filosofii banky Jiří Kunert. UniCredit Bank chce docílit kvality prostřednictvím vynikajícího poradenství u produktů, které to vyžadují (hypotéky, kreditní karty). Individuální přístup k cenám bude pro UniCredit Bank rovněž typický. I když existuje sazebník, mnohdy se klienti dostanou na jiné podmínky.
Do konce roku budeme svědky postupného zabydlování se nové banky v České republice. Hlavní reklamní kampaň se chystá ovšem až po novém roce. Bude tedy chvíli trvat, než budeme schopni posoudit, jestli "Italové" splnili, co slibovali, nebo se pouze zařadili do šedi jiných nevýrazných bankovních domů.