V předvánoční době jsme svědky vrcholících reklamních kampaní většiny společností. Těžko říci, kdo na nás tlačí více: mobilní operátoři, farmaceutické společnosti, nebo třeba finanční instituce… Právě u těch posledních z výše jmenovaných je situace trochu odlišná. Zatímco v mnoha případech nám předvánoční bonusy v podobě slev či dárků poskytnou navíc přidanou hodnotu – jsou výrazem vyostření konkurence, ze které my, spotřebitelé těžíme – u finančních produktů to může být jinak.
Časový horizont
Vezměme v úvahu dlouhodobost některých finančních produktů. Hypotéku budete splácet několik desítek let. Na penzijní připojištění si sáhnete až po čtyřicítce. Prostředky ze stavebního spoření uvidíte sice „už“ po šesti letech, ale do té doby se vám ta bonusová taška nejspíše stejně obnosí.
Velké dárečky
Na co chceme na tomto místě upozornit je fakt, že u dlouhodobých produktů není vhodné podlehnout momentální „akční předvánoční“ nabídce, která vám přinese většinou pár stovek. I v případě hypoték, kde například na vánočním vynechání poplatku za uzavření ušetříte kolem 20 000 Kč je to stále v poměru k celé částce nepodstatné. Na konci splácení hypotéky 1,5 mil. Kč budete po 40 letech o 2,5 mil. korun lehčí. Tedy procentuálně vyjádřeno – oněch 20 tisíc korun představuje méně jak 1% slevu. Pro lepší představu to porovnejte s běžnými produkty, kde slevy dosahují třeba 20 % a pochopíte, že unáhlení se není skutečně na místě.
Kdy je sleva levnější
Dlouhodobé finanční produkty se před Vánocemi vyplatí uzavírat pouze v případě, že byste je stejně uzavřeli v nejbližší době – tedy s úplným odhlédnutím od dárku a slev. Pouze tehdy můžete brát předvánoční bonusy jako opravdový přínos, a ne jako nebezpečné lákadlo.Finanční produkty nelze samozřejmě házet všechny do jednoho koše. Když se bavíme o hypotečních úvěrech, spotřebitelských úvěrech, penzijním připojištění, různých typech pojištění, či splátkovém prodeji měli bychom vždy brát v úvahu dvě okolnosti:
- jaká je procentuální sleva předvánočního bonusu k částce, kterou bychom vydali a
- jaké slevy nabízí konkurence
Rozlišujme mezi produkty
Pokud půjde třeba o spotřebitelský úvěr nebo splátkový prodej v řádu tisíců, ke kterému dostanete hodnotný dárek, proč ne. V takových případech, obzvláště když je poctivě uvedena RPSN, půjčku to může dostat do přijatelných mezí s dárkem navíc. Jestli ovšem na reklamních letáčcích RPSN uváděna není (nebo je co nejvíce skryta), je dosti pravděpodobné že jde pouze o dluhovou past. Stejně tak se nenechte nachytat na akce které snižují závratně RPSN na „úžasných 50 %“. Pokud čtete články na našem serveru, víte, že na kontokorent nebo kreditní kartu lze nakoupit podstatně levněji… V průběhu týdne se budeme dále detailněji věnovat aktuálním akčním nabídkám u jednotlivých skupin produktů a upozorníme vás, co je výhodné, a co už ne.