...původně navrhovalo, rozhodl v úterý Evropský parlament.
Zákonodárci hlasovali ve prospěch zákona, který do schématu obchodování s emisemi zahrne všechny přílety i odlety v rámci vzdušného prostoru 27členného bloku i mimo něj.
Evropská komise původně navrhovala, aby lety v rámci EU vstoupily do systému v roce 2011 a ostatní mezinárodní lety až od roku 2012.
Systém obchodování s povolenkami je klíčovým nástrojem Unie v boji proti globálnímu oteplování, jenž stanoví limity množství oxidu uhličitého, které může dané průmyslové odvětví vypouštět.
Letecké společnosti nicméně zatím nejsou do tohoto schématu zahrnuty a Spojené státy a další země proti jejich začlenění bojují.
Zákonodárci hlasovali pro zvýšení množství povolenek, které musí aerolinky od roku 2011 kupovat předem v aukci, na 25 procent. Uvedli, že emisní limit v tomto sektoru by měl být stanoven na 90 procent průměrného množství škodlivin z období let 2004 až 2006, zatímco Brusel navrhoval 100 procent.
Plán nyní dostanou na stůl vlády členských zemí EU kvůli případným pozměňovacím návrhům. Než vstoupí v platnost jako zákon, musí jej schválit ministři a parlament EU.
Komisař EU pro životní prostředí Stavros Dimas v pondělí v Evropském parlamentu řekl, že komise má za to, že postup o dvou krocích s ročním odstupem u mezikontinentálních letů umožní přesvědčit státy mimo EU, že tento systém funguje.
Europoslanci však usoudili, že dva různé termíny by konkurenčně znevýhodňovaly evropské letecké společnosti.
(Reporting by Jeff Mason; Přeložil: Jan Schmidt)
[ŠTRASBURK/Reuters/Finance.cz]