Většina Evropanů se domnívá, že letošní rok nebyl pro jejich peněženky příliš úspěšný, resp. že jejich kupní síla poklesla. Ani vyhlídky na vývoj v příštím roce nejsou příliš růžové. A právě pesimistická nálada ovlivní chování spotřebitelů před blížícími se vánočními svátky.
V Evropě vládne pesimismus, v Čechách ne
Rostoucí cena energií, potravin a dalšího zboží a služeb povede ke snižování výdajů na nákupy dárků. Tyto závěry vyplývají ze studie společnosti Deloitte, významného hráče v oblasti poradenství a odborných služeb. Ve Španělsku, Portugalsku, Francii, Irsku či jiných evropských zemích převládají pesimistické názory na současný stav jejich ekonomik, změnu k lepšímu neočekávají obyvatelé těchto zemí ani v dalším roce.
Řada Evropanů proto hodlá utrácet méně, aby nebyl narušen plánovaný rozpočet domácnosti. Pokud jde o strukturu výdajů, podle zmíněné studie, která se zabývá předvánočními náladami, očekáváním a spotřebitelskými zvyky, 60 % rozpočtu padne na dárky, čtvrtina na jídlo a zhruba 12 % na kulturu a společenské vyžití.
Češi v útratě konkurují vyspělé Evropě
Ovšem ne všude panuje pesimismus, ne ve všech zemích se očekává útlum nákupní horečky. Mezi těmito zeměmi je i Česká republika. Tuzemští prodejci tak opět mohou očekávat rekordní tržby. V posledním čtvrtletí loňského roku se maloobchodní tržby vyšplhaly na zhruba 250 miliard korun, letošní rok by měl být ještě o několik procent úspěšnější.
Vzhledem k nižším příjmům se zatím v útratě nemůžeme měřit s těmi nejlepšími, přesto se můžeme rovnat s mnohými západoevropskými zeměmi. Nejvyšší vánoční výdaje plánují tradičně v Irsku, kde hodlají utratit 1339 eur, z toho 720 poputuje na vánoční dárky. Naopak nejméně utratí Nizozemci, a to 411 eur, z toho 173 za dárky. V tuzemsku by výdaje na svátky měly činit 506 eur, z čehož na dárky padne 306 eur.
Vánocům vládne digitalizace …
Vánoce patří především dětem, ovšem dobu autíček a panenek vystřídaly různé kreativní hračky, stavebnice či stolní hry. Zhruba třetina českých dětí najde pod stromečkem mobilní telefon, u starších dětí se na mobil může těšit 6 z 10 „teenagerů“. S nástupem digitální generace roste zájem o MP3 a iPody.
... a internet
Do předvánočních nákupů stále silněji promlouvají i tzv. nová média, čehož by měli obchodníci využívat nejen při propagaci svého zboží, ale i při poskytování informací o něm a k nákupům. Důležitou roli bude hrát především internet, kterého hodlá pro nákup dárků využít tři čtvrtiny Evropanů. Jeden ze 3 uživatelů internetu přes něj přímo nakoupí, ostatním pak pomůže při výběru zboží a porovnání jednotlivých cenových nabídek.
Obdobná situace je i v České republice, kde nejširší pavučinu světa využívá k nákupům vánočních dárků stále více lidí. Důvod? Nákupy prostřednictvím internetových obchodů jsou jednoduché, rychlé a hlavně levnější. Žebříčku internetových nákupů vládne kniha, kterou podle průzkumu Deloitte volí více než polovina respondentů. Další příčky obsazuje hudba, filmy a kosmetika. I přes rozmach internetu se stejně jako každý rok můžeme „těšit“ na davy dárkuchtivých lidí a nekončící fronty u pokladen především v nákupních centrech.
Zdroj: Studie Deloitte
Pokud hodláte využít internetu, ani v tomto případě nenechávejte vše na poslední chvíli. V době předvánočního šílenství a shonu mohou několikadenní dodací lhůty z vánočního dárku učinit novoroční překvapení. |