Podle navrhovatelů dnes trvá až několik let, než soud definitivně rozhodne o stížnosti majitele, což výrazně brzdí stavbu dálnic. O stavební povolení je totiž možné žádat až v okamžiku, kdy rozhodnutí soudu nabude právní moci. Jako příklad se často uvádí dálnice D11, která dnes kvůli sporům o pozemky končí v polích před Hradcem Králové.
Poslanci argumentují také tím, že spory se ve většině případů nevedou o pozemky, s jejichž ztrátou jsou majitelé víceméně smířeni, nýbrž o finanční náhradu, kterou jim stát přiznal. Topolánek snahu poslanců označil sice za chvályhodnou, ale nelíbí se mu například to, že nový zákon by platil i zpětně. Vláda podle něj přichystá vlastní návrh, jak řešit spory kolem pozemků pro budoucí dálnice.
Pod návrhem jsou podepsáni čtyři jihočeští poslanci, jeden středočeský a jeden pražský. Někteří z nich jsou členy Sdružení pro výstavbu dálnice D3 a rychlostní silnice R4, které mají spojit Prahu přes České Budějovice s rakouskými hranicemi.