Rusové zvítězili v tendru pro Temelín loni. Dodávky paliva začnou od roku 2009, zavážení do reaktoru o rok později. Jeho výrobcem bude Mašinostrojitělnyj zavod Elektrostal z korporace TVEL, která ovládá 17 procent světového trhu s jaderným palivem.
Hodnota kontraktu pro Temelín se odhaduje na několik miliard korun. Smlouva s ČEZ zajišťuje dodávky pro oba bloky na pět let s pětiletou opcí. TVEL by měl dodat 400 tun paliva. TVEL je dlouholetým dodavatelem pro druhou českou jadernou elektrárnu v Dukovanech.
Maketa, která dnes dorazila do Plzně, absolvovala mechanické, tepelné a hydraulické zkoušky ve výzkumném ústavu OKBM v Nižném Novgorodu. Ve Škodě JS je ověří a výsledky předají Státnímu úřadu pro jadernou bezpečnost, který by měl vydat licenci na palivo v roce 2009. Po plzeňských testech odjede maketa zpět do Ruska na důkladnou kontrolu. Na podzim 2008 pak bude dopravena do Temelína, kde se s ní pracovníci naučí manipulovat a vyzkouší řídící tyče k regulaci výkonu.
TVSA-T je modifikací zdokonaleného paliva TVSA pro reaktory VVER-1000. "Vyznačuje se zvýšenou provozní spolehlivostí a odolností vůči deformacím díky mnoha konstrukčním vylepšením," řekl mluvčí. Používá uran-gadoliniové palivo zajišťující možnost regulace výkonu jaderné elektrárny.
Palivo TVSA využívá více než 60 procent reaktorů VVER-1000, celkem 16 energetických bloků v Rusku, Ukrajině a Bulharsku. Umožňuje zkrátit dobu pro výměnu paliva, a tedy odstavení bloku, a zmenšit objem použitého paliva a prostor pro jeho uskladnění.
Palivový soubor je šestihranná konstrukce dlouhá 4,5 metru, váží 800 kilogramů. Uvnitř jsou palivové proutky zaplněné tabletami dioxidu uranu. Maketa se liší od palivového souboru pouze tím, že tablety uvnitř palivových proutků nejsou z uranu, ale z olova, řekl Buchovcev. Slouží k testům a přípravě personálu v elektrárně.
Škoda JS využije speciální hydraulickou smyčku, na níž testovala palivo Westinghouse v letech 1993 až 1994. Zkoušky ověří kompatibilitu souborů Westinghouse a TVEL. Na přechodnou dobu bude totiž v Temelíně palivo americké i ruské výroby. "Testy, které začnou příští týden, zaručují stejné podmínky zkoušek jako u paliva Westinghouse, a je tak vyloučena chyba měření," řekl ČTK obchodní ředitel Škody JS Jiří Demiš. Rusové firmě za testy zaplatí miliony korun. Plzeňský podnik, jenž od roku 1993 dodává Westinghousu patice a hlavice palivových článků, chce stejný kontrakt podepsat také se společností TVEL. Ročně by přinesl desítky milionů korun.
Korporace TVEL se 40.000 zaměstnanci sdružuje 12 podniků na těžbu a přepracování uranu, výrobu jaderného paliva a komponent. Zajišťuje palivo pro každý šestý energetický reaktor na světě. Využívá ho 73 reaktorů ve 13 státech světa. TVEL vyhrál tendry v Bulharsku, Slovensku, Finsku, má kontrakty pro nové elektrárny v Číně a v Indii.
Plzeňský výrobce jaderných zařízení Škoda JS, který od roku 2004 vlastní ruská strojírenská skupina OMZ, je osmým rokem po sobě ziskový. Loni utržil 2,2 miliardy korun, zisk činil 240 milionů Kč. Největší zakázkou je dodávka řídících a kontrolních systémů pro Dukovany za více než čtyři miliardy korun. Firma zaměstnává 760 lidí.
Škoda JS dosud vyrobila a dodala 21 kompletů reaktoru VVER-440 a tři komplety reaktoru typu WER-1000, v letech 1998 až 2002 pro slovenskou jadernou elektrárnu Mochovce a pro Temelín. Dále vyrábí pohony tyčí pro regulaci výkonu reaktoru a kontejnery pro transport a skladování vyhořelého paliva. S dodávkami vnitřních částí reaktoru se firmě podařilo proniknout do švédské jaderné elektrárny Forsmark a finské Olkiluoto.