...
"Polski Koncern Naftowy ORLEN představil svoji novou strategii na léta 2007-2012 - Snaha získat postavení regionálního lídra. Základem strategického plánování bylo prolnutí očekávání akcionářů a potenciálních investorů s potřebami a možnostmi koncernu. Hlavním cílem je vytvoření EBITDA ve výši 11 miliard PLN, což představuje 132% nárůst ve srovnání s úrovní tohoto ukazatele v roce 2006. Ukazatel rentability angažovaného kapitálu (vlastního i cizího) by měl dosáhnout 14% úrovně.
Vypracování nové strategie pro období let 2007-2012 je spojeno s dynamickým rozvojem skupiny PKN ORLEN v posledním období a také s evolucí v okolí společnosti. Cíle a činnosti vytyčené vedením PKN ORLEN umoží koncernu zvětšit efektivitu operativních činností, úplné využití potenciálu v oblasti zvyšování hodnoty firmy a posílení pozice lídra v regionu střední a východní Evropy.
Strategické předpoklady skupiny PKN ORLEN
PKN ORLEN aktualizoval svůj přístup k procesu vytváření hodnoty firmy. Nová strategie má dva pilíře.
První z nich je předpoklad nápravy efektivity, optimalizace a investice v oblasti základní činnosti společnosti za účelem dosažení pozice regionálního lídra.
Druhým pilířem je monitoring možností rozvoje - expanze v oblasti prodeje na trzích zemí, které se nyní koncernu otvírají, jako jsou pobaltské země a Ukrajina, jakož i konsolidace branže - spojení skupiny PKN ORLEN se skupinou Lotos. Po celou dobu zůstává jednou z důležitých oblastí expanze koncernu snaha o těžbu surovin.
V souladu s novou firemní strategií bude nárůst hodnoty v první řadě realizován z vnitřních zdrojů, po získání odpovídajících finančních a operativních výsledků budou zváženy možnosti vnějšího vytváření hodnoty společnosti.
I.pilíř - Nárůst efektivity a investice v oblasti základní činnosti firmy
Strategie se soustředí na úplné využití kontrolovaného potenciálu nastartovaného realizací programu Partnerství ve společnosti Unipetrol a Plánu budování hodnoty v Mažeiki Nafta.
Cílem koncernu je také zvýšení velkoobchodního prodeje se zázemím v rafinerních aktivitách a rozšířené logistické síti.
V oblasti maloobchodu bude společnost pokračovat ve strategii dvou značek a v soustředění úsilí zvýšit efektivitu prodeje na benzinkách s oporou v nabídce přizpůsobené potřebám lokálního trhu.
Vývoj korporační struktury obsažený v nové strategii usnadní elastický a dynamický rozvoj činnosti skupiny ORLEN, což navíc přinese zlepšení její efektivity.
II.pilíř - Monitoring možností neorganického rozvoje
Koncern bude stále sledovat možnosti expanze na nové slibné trhy. Nejatraktivnějším směrem rozvoje činnosti PKN ORLEN v oblasti prodeje jsou trhy pobaltských zemí a Ukrajina. Koncern spatřuje v této možnosti rozvoje, a to i s ohledem na opodstatněné předpoklady konsolidace ropné a chemické branže v domácím prostředí, obzvláštní zdroj vytváření nových hodnot.
Koncern bude pokračovat v procesu tvorby možností v oblasti vyhledávání a těžby ropy (upstream). K rozhodnutí o zahájení projektů spojených s těžbou dojde při zohlednění přijatelné úrovně rizika a při zaručení náležité výše návratnosti. Posilovány budou činnosti spojující obchod s ropou a velkoobchodní prodej ropných produktů.
Cíle a strategická činnost v jednotlivých oblastech
V oblasti rafinerie nová strategie předpokládá nárůst efektivity kapacity zpracování ropy v Polsku a na Litvě. Zpracovatelská kapacita ve skupině PKN ORLEN by měla k roku 2012 činit okolo 33 milionů tun ročně.
Strategie předpokládá dynamický rozvoj v oblasti maloobchodního prodeje. Cílem koncernu je posílení nebo dosažení pozice lídra na domácích trzích. Koncern toho dosáhne optimalizací, další nápravou efektivity sítě benzinek a expanzí na dosavadních i nových trzích, konkrétně v pobaltských zemích. V roce 2012 bude počet benzinek následující: Polsko - 1900, Česko - 440, pobaltské země - 230, Německo - 750.
V souladu se strategií bude PKN ORLEN prvním producentem kyseliny tereftalové (PTA) ve střední a východní Evropě. Úroveň produkce PTA v roce 2012 dosáhne 600.000 tun za rok.
V oblasti chemie strategie předpokládá, že podíl skupiny na trhu PVC v roce 2012 dosáhne 55 procent v Polsku a 40 procent v Česku při celkovém objemu produkce PVC na úrovni 485.000 tun ročně.
Koncern bude pokračovat v projektech na optimalizaci nákladů, zaváděno je efektivní řízení řetězce dodávek. Na regionální úrovni bude koncern i nadále zlepšovat řízení lidského kapitálu a jako technologický lídr bude odpovědný za stále se zvyšující standardy jakosti a péče o životní prostředí. Skupina PKN ORLEN jako seriózní obchodní partner bude při své činnosti brát v úvahu potřeby místních komunit."
[PRAHA/Reuters/Finance.cz]