"Díky rostoucímu konkurenčnímu boji jejich vydavatelů jsou kreditní karty v současnosti nabízeny skutečně v masovém měřítku, napříč všemi příjmovými skupinami. Zároveň roste atraktivita tohoto produktu, neboť jej vydavatelské banky spojují s dodatečnými službami a benefity," komentoval vývoj generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro Českou republiku, Slovensko a Ukrajinu Ján Čarný.
Za minulý rok činil meziroční nárůst počtu kreditních karet 56 procent. "Očekáváme, že počet kreditních karet poroste velmi dynamicky i v následujících letech," odhadl Čarný.
Nejvíce kreditních karet dosud z tuzemských bank vydala Česká spořitelna, ke konci září téměř 600.000. Největší meziroční nárůst zaznamenala Citibank, a to o více než 80 procent. Meziroční nárůsty kolem 25 procent zaznamenávají i další banky.
Podle nedávného průzkumu společnosti MasterCard největší skupina lidí považuje kreditní kartu za něco, co jim dává určitý pocit svobody. "Úvěr si vlastně stále nosíte v kapse a je jen na vás, zda jej využijete," komentoval výhody Čarný. Druhou velkou skupinou majitelů kreditních karet jsou ti, pro které kreditní karta znamená určitou záchranu. "Mají s ní pocit rezervy pro případ, "kdyby se stalo něco neplánovaného", dodal Čarný.
Podle dostupných údajů Sdružení pro bankovní karty vydaly tuzemské banky vydaly ke konci června téměř 8,3 milionu platebních karet a meziročně tak jejich počet zvýšily o necelých 690.000. Počet kreditních karet vydaných bankami překonal hranici jednoho milionu a zvýšil se o 305.000.
Kreditní karty jsou na rozdíl o debetních platebních karet, kterých je na trhu většina, v podstatě úvěrovým produktem. Nejsou vázány na konkrétní bankovní účet. Útraty zaplacené kartou lze splatit v rámci předem stanoveného období bezúročně. Většinou se toto období pohybuje kolem 45 dnů; výjimkou je Citibank s 55denním bezúročným obdobím. Řada bank kartu nabízí bezplatně, jiné s poplatkem v řádu stokorun ročně.