PwC: Rodinné firmy nemívají plán vlastnické struktury

26.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 26. listopadu (ČTK) - Téměř polovina soukromě vlastněných firem na světě nemá plán na budoucí změnu vlastnictví. Z podniků s ročním obratem méně než 50 milionů eur (asi 1,35 miliardy Kč) nemá budoucí plány vlastnictví 56 procent, a u firem založených před méně než 20 lety je to dokonce 60 procent. Vyplývá to z celosvětové studie PricewaterhouseCoopers Rodinné podniky 2007/2008. Této první globální studie rodinných firem se zúčastnilo téměř 1500 podniků z 28 zemí.

Rodinné firmy jsou převažující formou podnikání ve světě a hrají klíčovou roli ve světové ekonomice. Například v zemích EU tvoří až 65 procent hrubého národního produktu. Řada rodinných firem za poslední léta rychle rostla, často jde o poměrně velké podniky, které operují v mnoha zemích a k jejichž řízení jsou již obvykle najímáni profesionální manažeři. Příkladem takových rodinných firem v zahraničí jsou i podniky jako Henkel či Lego.

Studie ukázala na to, že řada následnických plánů není dostatečně podrobná. Jen 48 procent firem, které tento plán mají, stanovilo konkrétního nástupce. Celkem čtvrtina rodinných podniků očekává změnu vedení během pěti let a 51 procent z nich by mělo zůstat ve vlastnictví současné rodiny.

"Předání rodinné firmy další generaci je náročné a řadě podniků, které se na to dostatečně nepřipraví, se to nepovede. Je to závažný problém, neboť vytvoření vhodné vlastnické struktury trvá zpravidla tři až pět let a nejistota ohledně budoucnosti může vážně ohrozit tržby společnosti. V nejhorším případě i její existenci," uvedl Philippe Bailly, který v PwC zodpovídá za oblast rodinných podniků.

Ačkoli 34 procent respondentů přiznalo, že mají rozpory ohledně budoucí strategie, a 27 procent zažilo spory kvůli výkonu členů rodiny zaměstnaných v podniku, celých 70 procent nepřijalo žádná opatření na řešení konfliktů. Na dvě třetiny nemají stanoveno, kdo se smí aktivně podílet na řízení podniku.

Většina českých rodinných podniků, tedy firem založených a vlastněných fyzickými osobami, existuje v nové či obnovené struktuře méně než 18 let, a jsou tedy stále v rukou první generace, případně následovníků podnikatelů ještě z období před rokem 1948, upozornil partner oddělení auditu PricewaterhouseCoopers Petr Šobotník. Ti, kteří se k podnikání dostali až po roce 1989, se podle něj otázkou nástupnictví zatím nemuseli zabývat, ale dříve či později budou také muset řešit, kdy, zda, jak a komu svůj podnik předají či prodají.

Vlastníci rodinných podniků jsou optimističtí. Tři čtvrtiny z nich uvedly, že v posledních 12 měsících vzrostla poptávka po jejich výrobcích a službách. Na 70 procent očekává růst i příští rok. Tyto vyhlídky nicméně poněkud narušuje skutečnost, že čtvrtina dotázaných nemá formalizovaný plán dalšího rozvoje. Tento nedostatek by mohl značně ohrozit jejich cíle. "Bez dobře propracované obchodní strategie nemůže žádná společnost získávat dodatečné finanční zdroje, kvalitní zaměstnance či nové partnery," poznamenal Bailly.

Za největší interní překážku budoucího rozvoje považují odpovídající získání kvalifikovaných zaměstnanců (42 procent). Téměř tři čtvrtiny respondentů míní, že za naprostou investiční prioritu považují nábor a školení dobrých nových zaměstnanců, následuje prodej (69 procent) a marketing (64 procent).

Průzkum překvapivě ukázal na to, že velký počet těchto podniků průběžně nevyhodnocuje rozsah daňových rizik, 56 procent respondentů dosud neprovedlo lokální ocenění podniku a 84 procent těch, kteří působí v mezinárodním měřítku, si nenechalo v posledních 12 měsících vypracovat mezinárodní ocenění. Na 85 procent dotázaných podniků si myslí, že hlavním úkolem vlád pro příštích tři až pět let by mělo být zjednodušení daňového systému a snížení daňové zátěže.

Studie Rodinné podniky 2007/2008, kterou vypracovala společnost PricewaterhouseCoopers, se zúčastnilo 1454 podniků ve 28 zemích. Průzkumu se v únoru až v červnu 2007 zúčastnily podniky z Austrálie, Belgie, Brazílie, Dánska, Finska, Francie, Irska, Itálie, Jihoafrické republiky, Kanady, Kataru, Kypru, Lucemburska, Mexika, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Řecka, Saúdské Arábie, Spojených arabských emirátů, Spojených států, Španělska, Švédska, Švýcarska, Turecka a Velké Británie. PwC poskytuje auditorské, daňové a poradenské služby pro průmyslová odvětví.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK