Zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů byl podepsán prezidentem republiky začátkem října 2007. Jak již sám název zákona napovídá, jeho hlavním úkolem je stabilizovat veřejné rozpočty. To tedy znamená na jedné straně ušetřit na výdajích a na druhé straně získat nějaké nové příjmy.
Nejvíce změn se týká daní a i dalších odvodů (sociální a zdravotní pojištění) a také sociálních dávek.
Změnou, kterou poprvé zaměstnanci zaznamenají v únoru na výplatní pásce za měsíc leden bude zavedení jednotné daně z příjmu ve výši 15 procent ze superhrubé mzdy. Na jedné straně tedy dojde k poklesu v sazbě daně, již nebude uplatňováno progresivní zdanění a všichni budou mít příjem zdaněn 15 %, ale na druhé straně se podstatně zvýší základ daně. Zatímco nyní se daň z příjmů fyzických osob počítala z hrubé mzdy snížené o odvody sociálního a zdravotního pojištění placené zaměstnancem, od nového roku dojde ke zvýšení základu daně. K hrubé mzdě se naopak ještě připočte sociální a zdravotní pojištění placené zaměstnavatelem za své zaměstnance (35 % z hrubé mzdy), a teprve z této částky se bude počítat daň. Díky změně tedy ušetří především osoby s vysokými příjmy, těm z nižšími naopak pomohou slevy na dani, které výrazně vzrostou.
Bohužel zde dochází, ale k jinému paradoxu. Zatímco nyní se mzda zdaňovala (budeme-li brát sociální a zdravotní pojištění jako jakousi daň) pouze jedenkrát – odvod sociálního a zdravotního pojištění nevstupoval do základu daně, nyní se bude daň počítat i z „daně“ odvodu sociálního a zdravotního pojištění. Díky tomuto, tak sice nová výše daně je jen 15 %, ale odpovídá zhruba 23 % reálného zdanění.
Snížení daně z příjmů se dočkají také firmy, tedy právnické osoby. Z nynějších 24 procent na 21 procent v příštím roce, na 20 procent v roce 2009 a na 19 procent v roce 2010.
Další pro daňové poplatníky pozitivní změnou je rozšíření osvobození od daně dědické a darovací u první a druhé skupiny, tzn. u osob v řadě přímé a také pobočné.
Řada dalších změn, ale již není pro naše peněženky tak příznivá. Novinkou je zavedení ekologických daní, a nesmíme zapomenout ani na zvýšení spotřební daně z u tabáku a především na zvýšení snížené sazby daně z přidané hodnoty z 5 na 9 %. Zatímco příjmové daně se snižují, z těchto daní stát hodlá své příjmy zvýšit. Zvýšení DPH z 5 na 9 % se dotkne všech, neboť touto sazbou jsou zatíženy například potraviny, veřejná doprava či kultura. Zatímco kulturní vyžití můžeme omezit, jíst musíme skutečně všichni.
A kde hodlá stát ušetřit? Nejjednodušší cestou jak ušetřit je omezit dávky, které stát poskytuje svým občanům. A této cesty se drží i reforma. Zatímco předchozí vláda byla v oblasti sociálních dávek pro občany velmi štědrá, reforma dávky opět snižuje. Příkladem mohou být změny v zákoně o státní sociální podpoře. Dochází ke snížení hranice příjmů rodiny pro získání například sociálního příplatku, či snížení výše porodného. Velmi zásadní změnou je zavedení „třírychlostní“ rodičovské dovolené, tedy již ne všem až do 4 let věku dítěte 7600 korun, ale výše této dávky bude závislá na době jejího pobírání. Tento nový způsob je sice z hlediska příjmů pro rodiny horší než současná úprava, ale stále na tom budou rodiče lépe než před rokem. Pomineme-li to, že dojde ke snížení této dávky, myslím si, že poněkud nešťastná je povinnost všech, kteří již tuto dávku pobírají, si o příspěvek znovu požádat. Tuto povinnost chápu u rodičů, kteří si mohou ještě volit, ale u těch, kteří mají výši díky přechodným ustanovením již pevně stanovenu a nemají se mezi čím již rozhodovat, považuji tento krok opravdu za zbytečný.
A na závěr ještě jedna změna, která provětrá naši peněženku. Reforma nově zavádí tzv. regulační poplatky, tj. například platby u lékaře či za recept. Naše zdravotnictví tak vykročilo na novou cestu, zatímco nyní jsme mohli k lékaři bez peněz, nyní si budeme muset přichystat mimo průkazky zdravotní pojišťovny také patřičnou sumu peněz.