"Řízení o odstranění staveb jsme dnes přerušili a bude běžet řízení o žádosti o dodatečné povolení staveb," uvedl Kocich s tím, že za porušení zákona bude také automobilce udělena pokuta. Protože firma porušila tři stavební povolení, úřad povede tři správní řízení o pokutě. V každém hrozí až milion korun, proto přestupek proti zákonu může firmu stát až tři miliony korun. Sankce pro Hyundai chce stavební úřad vyměřit na přelomu roku.
Podle Kocicha je změna stavby před dokončením poměrně obvyklou praxí, ale jen pokud jde o ohlášenou změnu. "Občas se stává, že investor požádá o změnu stavby před dokončením, ale že to neohlásí a provede, je neobvyklý postup," poznamenal.
Také Jiří Nezhyba z nevládní organizace Ekologický právní servis (EPS), která upozorňuje na nesrovnalosti při výstavbě nošovické továrny Hyundai, si myslí, že investor měl předložit úřadu dokumentaci o chystaných změnách včas a požádat o změnu stavby před dokončením.
"Bohužel je to systematický problém stavebního zákona, že se nezákonné stavby neodstraňují. Pro investora je v jistém smyslu výhodnější nechat to dojít tak daleko. Ta ztráta, která by mu hrozila, kdyby postupoval podle zákona, by znamenala nějaký měsíc zdržení, což je mnohem dražší než sankce, která mu hrozí," řekl Nezhyba ČTK.
První evropská továrna Hyundai Motor se začala stavět letos v březnu. Zkušební výrobu chce spustit v září 2008, sériová výroba souběžně dvou modelů po 100.000 kusech začne v březnu 2009. V roce 2011 přibude třetí typ a počet vyrobených automobilů vzroste na 300.000. Hyundai podle EPS měla problémy s dodržováním právních předpisů při stavbě už několikrát. Firma například loni v únoru zahájila v rozporu se stavebním zákonem dešťovou kanalizaci a podle ekologů se pokusila instalovat nevhodnou technologii.