"Bude muset být uváděna úplná cena, to je náš úmysl, a tak to chceme," řekl Jakob. Jediná cifra bude podle něj pro zákazníky přehlednější a nebude je mást. Cestovní kanceláře totiž obvykle inzerují pouze základní cenu a povinné příplatky bývají často uvedeny na jiném místě katalogu, případně se o nich zákazník dozví až při samotné platbě.
"Je to nesmysl a odporuje to současně platným regulacím Evropské unie," reagoval na snahy MF mluvčí Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. Asociace vidí vinu hlavně na straně leteckých společností, které klienty cestovních kanceláří na dovolenou vozí. Aerolinie běžně z ceny letenky vyčleňují například palivové příplatky nebo letištní taxy.
Zda se novela zákona o cenách bude týkat i cen letenek, však ministerstvo financí dosud neví. "To ještě bude předmětem diskuse, uvidíme, jak se bude vyvíjet legislativa EU," řekl Jakob. V případě cen letenek však přešlapuje na místě i EU. Normu, která by jedinou cenu letenky uzákonila, Evropský parlament v červnu oklestil tak, že aerolinie v podstatě mohou dál ceny rozdělovat na několik položek.
"Taxikář vám také nedává palivový příplatek, i když má náklad na pohonné hmoty," řekl Papež, který za osekáním normy vidí lobbing aerolinií. Pro případ, že letecké firmy budou zákonem donuceny dávat zákazníkům i cestovním kancelářím úplnou a neměnnou cenu, přistoupí podle Papeže na jedinou cenu i CK.
Pokud se však povinnost bude týkat pouze cestovních kanceláří, povede to údajně ke zdražení zájezdů. Letecké společnosti mohou totiž palivové příplatky měnit, a cestovní kanceláře by pak s konečnou cenou riskovaly ztrátu. Zatímco zákazník by měl již zaplaceno, CK by musela krýt zvýšení poplatků ze svého.
"My bychom ta rizika museli krýt, a tím pádem by se zdražily zájezdy. My to pokládáme za hloupé," řekl Papež. Podle Jakoba situaci na trhu nyní mapují cenoví kontroloři finančních úřadů a jejich zjištění pomohou při tvorbě novely. Ta se bude týkat cen všech služeb; povinnost uvádět jednu a úplnou cenu tak budou mít například kadeřnice nebo krejčí. Novela by měla být hotova v první polovině roku 2008.
Úplnou cenu leteckých zájezdů uvádí v České republice podle zjištění ČTK pravděpodobně pouze německá cestovní kancelář Neckermann, která vstoupila na český trh v září. V Německu je jediná cena pravidlem. Tlak ze strany ministerstva financí i Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) však nenechává chladnými ani české kanceláře, které v těchto dnech chystají katalogy na příští letní sezonu.
"O tom, zda budeme mít jednotnou cenu, či cenu rozdělenou, bouřlivě diskutujeme," řekl například marketingový ředitel CK Nev-Dama Jan Herget. "Forma uvádění cen v katalozích ještě není známa," doplnil ho šéf marketingu Čedoku Tomáš Brejcha.
U další velké CK Firo-tour mají jasněji. "Jelikož se novela zákona o cenách teprve připravuje, zůstáváme zatím u praxe uvádění základních cen plus letištní poplatky a palivový příplatek," řekla ředitelka strategie Pavlína Pešová.
Palivové příplatky a letištní taxy však nejsou jedinou položku, kterou CK z ceny oddělují. Některé vyčleňují například povinné pojištění, dopravu z letiště do hotelu či služby delegáta. Za největší nešvar považuje SOS tzv. bakšišné, které musejí klienti CK platit personálu především v arabských zemích.