V Česku se ročně za dárky utratí 134 miliard Kč

27.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 27. listopadu (ČTK) - Lidé a firmy v Česku ročně utratí za dárky pro své blízké, obchodní partnery či zaměstnance 134 miliard korun. Téměř polovina z této částky připadá na dárky věnované k Vánocům či na konci roku. Rostoucí oblibě se přitom těší dárkové poukázky s finančním limitem či určené pro nákup určitého zboží a služeb. Vyplývá to z průzkumu agentury Datamar pro společnost Sodexho Pass a z vyjádření obchodníků.

Společnosti Datamar a Sodexho Pass dnes v tiskové zprávě zaslané ČTK vypočítaly, že čeští spotřebitelé za dárky ročně utratí 104,1 miliardy korun, personální manažeři firem 14,9 miliardy korun, obchodní manažeři 11,6 miliardy korun a jejich marketingoví kolegové 3,1 miliardy korun.

Průměrné roční výdaje spotřebitelů za dárky se pohybují kolem 13.000 korun, z toho polovina připadá na vánoční dárky. "Český spotřebitel investuje v průměru do nákupu vánočních dárků 6680 korun. Oproti tomu zaměstnavatelé dávají svým zaměstnancům k Vánocům 805 korun a dalších 475 korun jako poděkování na konci roku," stojí v tiskové zprávě.

Podle průzkumu stále více lidí a firem dává přednost dárkovým poukázkám, jejichž tržní potenciál odborníci odhadli zhruba na 33 miliard korun. "Zákazníci zjišťují, že univerzální dárková poukázka, oblíbená jak mezi koncovými spotřebiteli, tak mezi zástupci firem, může být velmi zajímavým dárkem. Obdarovaný si totiž za poukázku může vybrat zboží či služby přesně podle svých představ," míní zástupci společností Datamar a Sodexho.

Dárkové poukázky si pochvalují také obchodníci. Poukázky v hodnotě 100, 500 a 1000 korun nabízí například společnost Ahold, která v Česku provozuje síť zhruba 300 hypermarketů Hypernova a supermarketů Albert. "Dárkové poukázky prodáváme během celého roku, o Vánocích ale zájem o tyto šeky roste," řekla již dříve Kateřina Pecinová ze společnosti Ahold Czech Republic. Firmy podle Pecinové zase mohou využít poukázky jako daňově zvýhodněnou odměnu pro zaměstnance.

Podle společnosti Sodexho Pass roste i zájem o dárkové poukázky na hmotné dárky, jako jsou parfémy, knihy, či vína, a na různé služby. "Průzkum ukázal růst zájmu o poukázky na zážitky, jakými jsou například let ve větroni, tandemový seskok padákem, lekce exotického vaření, jízda v terénním voze nebo jávská masáž," uvedla firma Sodexho Pass. Společnost Sodexho Pass letos získala 60procentní podíl ve firmě Den jak sen, která se specializuje právě na prodej zážitků.

Některé obchodní řetězce letos začaly v Česku testovat dárkové platební karty, kterými chtějí nahradit klasické papírové poukázky. Karetní asociace zase uvažují o tom, že Čechům nabídnou předplacené platební karty, které si bude moci pořídit každý bez ohledu na to, zda vlastní bankovní účet. Tyto karty jsou buď na jedno použití, nebo je lze po vyčerpání částky znovu dobít.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK