V ruské Kaluze byly smontovány první automobily Škoda

28.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Kaluga (Rusko) 28. listopadu (zpravodaj ČTK) - První naleštěné vozy Škoda Octavia a Volkswagen vyjely z bran nové továrny koncernu Volkswagen ve městě Kaluga, asi 160 kilometrů jihozápadně od Moskvy. Slavnostně tak byl zahájen provoz továrny, v níž se auta nyní sice jen montují, od roku 2009 by zde ale měla být i vyráběna. Škoda Auto si od nového závodu slibuje především zvýšení podílu značky na rozmáhajícím se ruském automobilovém trhu.

"Očekáváme, že okolo roku 2011 bude celkový objem ruského trhu okolo tří milionů automobilů. My bychom v příštím roce rádi prodali okolo 50.000 aut," řekl v Kaluze Jan Hurt, šéf ruské pobočky Škoda Auto. "V současné době je poptávka na trhu tak obrovská, že budeme rádi, když ji uspokojíme," dodal.

Podíl škodovky na nové továrně je v tuto chvíli 37 procent, chce jej ale zvýšit odkoupením části podílu Evropské banky pro obnovu a rozvoj. Celková investice dosáhla asi 400 milionů eur (zhruba 11 miliard korun) a představuje rekordní investici zahraničního výrobce automobilů v Rusku.

Kapacita továrny má už v příštím roce být asi 60.000 automobilů, z toho polovina budou škodovky. Po roce 2009, kdy bude postavena i lakovna, svařovna a další provozy, dosáhne produkce až 150.000 aut ročně. Nyní stojí montážní hala osamocena uprostřed polí, podle představ ruských úředníků by ale v jejím okolí měly brzy vyrůst další provozy. "Továrna se stane motorem rozvoje Kalužské oblasti," prohlásil na dnešním slavnostním zahájení ruský vicepremiér Sergej Naryškin. Náměstek ministryně pro ekonomický rozvoj Kyrill Androsov zase zdůraznil, že Volkswagen slíbil po roce 2009 při výrobě aut v Kaluze používat až ze 70 procent domácích dílů. "Budou to v podstatě ruské vozy," pochvaloval si. Clo na dovoz nových aut do Ruska činí 25 procent, díly mají clo o deset procent nižší, vysvětlili manažeři Škoda Auto.

V bílé hale dnes asi tři stovky dělníků ve zcela nových pracovních oblecích kompletovali škodovky a volkswageny, jejichž karoserie, motory a další díly byly přivezeny ze zahraničí. Celkem má továrna dát práci více než třem tisícovkám lidí.

"Jsme přesvědčeni, že v této části Ruska nebudeme mít s pracovní silou problémy. Vybíráme lidi velmi pečlivě a ti, které jsme vzali, skutečně chtějí pracovat," řekl Reinhard Jung, předseda představenstva Škoda Auto. Připomněl, že Škoda montuje automobily v Indii, Kazachstánu či Bosně a velmi se soustředí i na čínský trh.

Asi padesátiletý Anatolij si novou práci chválí. "Mám rád škodovky. A navíc je tu v továrně krásně čisto, má to úroveň," řekl ČTK kníratý zaměstnanec kalužské továrny. Je místní, ale připouští, že firma možná bude mít i přes optimistická prohlášení na dnešním slavnostním zahájení montáže problémy kvalitní pracovníky získat.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK