Televize zřejmě budou moci za úplatu umísťovat výrobky do pořadů

29.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brusel 29. listopadu (zpravodaj ČTK) - Televizní stanice budou zřejmě moci využívat nového způsobu reklamy v podobě placeného umísťování výrobků v některých svých pořadech, takzvaný product placement. Vyplývá to mimo jiné z novely směrnice o TV vysílání, kterou ve druhém čtení přijali poslanci Evropského parlamentu.

Na nových pravidlech a dalších změnách v oblasti audiovizuálních služeb v Evropské unii se již v květnu shodli ministři kultury členských zemí unie. Členské státy nyní mají 24 měsíců na převedení nových pravidel do svých právních předpisů.

Příjmy soukromých televizních stanic z reklamy tvoří podle údajů parlamentu až 90 procent všech příjmů komerčních TV stanic; u veřejnoprávních stanic je to v průměru 29 procent. Bez reklamy by tak zřejmě nevznikla řada pořadů.

Další prostředky televizím může přinést právě product placement. Členské státy můžou tento druh reklamy povolit ve filmech, seriálech, sportovních a zábavních programech "lehčího žánru", nesmí to však být na úkor tvůrčí nezávislosti autorů. Na začátku a na konci programu musí být také jasné upozornění na umístění výrobku. Vůbec nesmí být product placement v dětských pořadech, v dokumentech a ve zpravodajství.

Podle kompromisu, na kterém se shodli poslanci a členské země, nesmí reklama přesáhnout 12 minut z každé hodiny. To se netýká teleshoppingových pořadů, nicméně upoutávek na ně ano.

Zpravodajské pořady, celovečerní filmy i filmy určené pouze pro televizní programy mohou být přerušovány reklamními či jinými pauzami nejvíce jednou za půlhodiny. To je možné i u dětských pořadů, pokud jsou ovšem delší než 30 minut. Není také dovolena podprahová reklama, například ve formě, kdy je zvuk u reklam nastaven hlasitěji než ve vysílání, které tato reklama přeruší.

K návrhu změn na aktuálním zasedání parlamentu nebyly předloženy žádné pozměňovací návrhy, a schválení novely směrnice tak bylo dnes spíše jen formalitou.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK