Souprava Desná vznikla stejně jako Regionovy, které dodává šumperská společnost Pars nova Českým drahám, přestavbou starých kolejových vozidel řady 810 a 010. "Od Regionovy se liší pouze několika drobnostmi. Regionova je ale obchodní značkou, kterou používají ČD společně s námi. Po dohodě s vlastníkem Železnice Desná nová souprava dostala název Desná," řekl ČTK generální ředitel firmy Pars nova Tomáš Ignačák.
Svazek obcí se rozhodl podle Mikulce investovat do pořízení nové vlakové soupravy proto, aby omladit zastaralý vozový park. Soupravy, které jezdí na soukromé železniční trati, jsou zhruba 30 let staré. "Těžko se na ně shánějí díly, opravy jsou drahé. Díky nové jednotce se zvýší komfort cestování a její pořízení je výhodné i z ekonomického hlediska," uvedl předseda svazku obcí. Doplnil, že vlastník železnice chce v obměně vozidel pokračovat v následujících letech. Očekává, že na nákup získá dotace z evropských fondů.
Za částečně nízkopodlažní motorovou jednotku svazek obcí zaplatil 21 milionů korun. Osm milionů dostal formou dotace od ministerstva dopravy, tři miliony svazek uhradil z vlastních zdrojů a zbylých deset milionů si půjčil. "Podle propočtů úvěr zaplatíme během deseti let. Půjčku budeme splácet z příjmů, které máme z pronájmu vozů. Pronajímáme je provozovateli trati, společnosti Connex Morava," upřesnil Mikulec.
Svazek obcí údolí Desné byl založen v roce 1997 za účelem obnovení železniční tratě mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou s odbočkou z Petrova nad Desnou do Sobotína, kterou zničila katastrofální povodeň. Vlastníkem trati se svazek stal v roce 2003. Služeb soukromé železnice využívá zhruba 360.000 cestujících ročně. Novou motorovou jednotku Desná si budou moci poprvé otestovat v úterý.
Společnost Pars nova dodává ČD vlakové soupravy Regionova od loňského května. České dráhy využívají 46 těchto motorových jednotek. Celkově Pars nova dodá ČD stovku Regionov.