Cetelem ČR je dceřinou společností nejsilnější francouzské banky Cetelem S.A. Jaký je mezi oběma subjekty vztah? Do jaké míry ovlivňuje mateřská společnost vaši produktovou a cenovou politiku?
Veškeré strategie společnosti CETELEM ČR vycházejí z celkové koncepce a směrování skupiny, přesto máme dostatek autonomie pro vytváření vlastních řešení, která více reflektují situaci na českém trhu. Historicky jsme samozřejmě využívali bohatých zkušeností naší mateřské společnosti a převzali jsme vybrané produkty, např. oblíbený úvěr „1/10“. V současné době již dokážeme předávat naše vlastní zkušenosti i do dalších společností skupiny Cetelem, což nás samozřejmě těší.
Cetelem byl ještě před několika lety vnímán jako provinční poskytovatel půjček. Postupem času se ovšem vypracoval na rovnocenného konkurenta i těch největších bank. Co leží za vašim úspěchem?
Myslím si, že za naším úspěchem stojí především kvalitní tým lidí, kteří mají zájem na rozvoji naší společnosti. Kteří přichází s novými nápady, vyvíjí nové produkty, poskytují kvalitní služby našim klientům. Věřím tomu, že investice do vzdělání a rozvoje našich zaměstnanců zajistí Cetelemu úspěch i v budoucnu.
Zatímco bankám už česká veřejnost většinou důvěřuje, u splátkových společností je tomu jinak. I díky jistým nejmenovaným společnostem nabízejícím úvěry za neúměrně vysoké úroky, by si řada lidí jinde než v bance nikdy nepůjčila. Setkáváte se s něčím podobným při nabízení vašich produktů?
Cetelem působí na českém trhu již přes deset let a za tu dobu si zde vybudoval dobré jméno. Myslím, že lidé dokáží rozlišit solidní a méně důvěryhodné společnosti i v rámci nebankovních společností. Jako naše hlavní konkurenty vnímáme společnosti GE Money Multiservis a Home Credit.
Vašimi partnery jsou jak kamenné, tak internetové obchody... Dáváte jim stejné podmínky? Nebo zvýhodňujete třeba kamenné obchody kvůli vyšší stabilitě?
Podmínky spolupráce jsou vždy otázkou dohody s obchodním partnerem. To, zda se jedná o kamenné nebo internetové obchody, není důležité.
O nabídce splátkového prodeje Cetelem se říká, "co obchod, to jiné podmínky". Je vašim záměrem, vytvářet tak velké rozdíly třeba v RPSN v jednotlivých obchodech? Neuvažujete o ucelené nabídce několika splátkových programů, jak je má třeba GE Money Multiservis?
Naší strategií je úzká spolupráce s obchodním partnerem a příprava úvěrových produktů pro jeho prodejny tzv. na míru. V současné době jsme schopni nabídnout pro nákupy na splátky více než sto různých úvěrových produktů. Vzhledem k tomu, že se nám tato praxe osvědčila, neuvažujeme o zavedení jednotné nabídky pro všechny obchodní partnery.
Zájem o hypotéky a spotřebitelské úvěry letos rekordně rostl. Myslíte, že růstový trend zůstane zachován i další roky? Nebo Češi pomalu naplňují pomyslnou nádobu zadlužování?
V porovnání s ostatními evropskými zeměmi je úroveň zadlužení v ČR stále velmi nízká, jak dokazuje například i studie Barometr Cetelem, která se zaměřuje na spotřebitelské úvěry. Potenciál pro další růst zde tedy zcela jistě je.
Vraťme se ještě k vámi zmíněné studii. Studie Barometr Cetelem 2007 obsahuje dvě části: První část s názvem Postoje Evropanů hodnotí náladu Evropanů, jejich spotřebitelské postoje a přináší podrobný přehled jednotlivých zemí, druhá část – Srovnání evropských trhů – porovnává spotřebu domácností na jednotlivých trzích. Z jakého popudu studie vznikla? Využíváte nějak výsledků z ní plynoucích?
Studie spotřebitelského chování provádí Cetelem ve Francii od roku 1989. Postupně se k průzkumu přidávaly další země a studie tak získala mezinárodní charakter. Česká republika se ke studii připojila v roce 2005. Výsledky studie používáme pro úpravu naší nabídky produktů, zjišťujeme díky ní trendy a názory spotřebitelů a získáváme cenné informace o tom, kam se bude ubírat trh. Barometr Cetelem zároveň využívají i naši obchodní partneři, kteří z něj také získávají cenné podněty pro svou činnost.
Ovšem díky velkému zájmu o takřka všechny druhy úvěrů se začíná mluvit i o rostoucí zadluženosti domácností a rizicích z ní plynoucích... Využíváte služeb úvěrových registrů i vy, nebo jsou vaše požadavky na bonitu žadatele nižší než u bank?
Zadlužení samo o sobě nepředstavuje problém a naopak podporuje růst ekonomiky, jako např. zmiňované hypoteční úvěry. Riziko vidím v případě, kdy by domácnost nebyla schopna splácet své závazky a řešila to dalšími, často nevýhodnými úvěry. Takovým případům se snažíme předejít v okamžiku, kdy rozhodujeme o poskytnutí úvěru a zkoumáme finanční situaci domácnosti. Jako zakládající člen sdružení SOLUS využíváme při posuzování žádostí i jeho databázi.
Každá společnost zabývající se půjčováním peněz má určité procento problémových klientů, kteří své půjčky a úvěry nesplácejí. Jak jste na tom v ;tomto ohledu vy? A je těchto problémových klientů v ČR více než v ;jiných zemích, kde vaše společnost působí?
Podíl rizikových úvěrů se snažíme eliminovat již před podpisem smlouvy. Vývoji rizika a průběžné úpravě pracovních postupů věnujeme velkou pozornost. Obecně se dá říci, že patříme k těm přísnějším na českém trhu. I díky tomu, že pro zpracování úvěrů využíváme nejmodernější technologie, daří se nám dlouhodobě udržovat procento nesplácených úvěrů na velmi nízké úrovni, dokonce nižší, než v některých dalších zemích, kde Cetelem působí.
Pokud se někdo z vašich klientů přeci jen dostane do problémů se splácením, jaký je váš postup? Přichází hned na řadu exekutor nebo máte snahu se s takovým klientem dohodnout?
Naším cílem je vždy se s klientem dohodnout na řešení situace. Pokud klient nedodrží termín splatnosti, naši pracovníci ho nejprve telefonicky nebo písemně kontaktují a upozorní ho na zpoždění. Stává se, že klient zapomněl na splátku nebo nestihl peníze včas převést a vše okamžitě napraví. Pokud se klient opravdu dostal do problémů a nemůže svůj úvěr splácet, měl by se sám co nejrychleji na nás obrátit a snažit se situaci vyřešit. Teprve v případě, že se s klientem nemůžeme dohodnout a na naše výzvy nereaguje, využíváme právní postupy k dosažení nápravy.
Jednou z cest, jak získat nového klienta a zlepšit komfort těm stávajícím, je jít za nimi tam, kde se často pohybují. Dalo by se říci, že rozšiřujete počet poboček, prodej on-line, nebo počet pracovníků, kteří se s klienty osobně setkají?
Rozšiřování vlastní pobočkové sítě společnosti Cetelem ČR skutečně probíhá, ale v současné době není pro nás prioritou, protože hlavními distribučními kanály zůstávají i nadále telefon a internet. Zároveň využíváme prodejních míst našich obchodních partnerů pro poskytování úvěrů přímo v místě prodeje. V loňském roce jsme začali využívat i distribučních sítí finančních zprostředkovatelů pro nabídku našich osobních půjček a kreditních karet. Dá se tedy říci, že jsme našim klientům opět o něco blíž.
Čím dál více finančních institucí přesouvá administrativu spojenou s uzavíráním produktů na internet… Zatímco u bank je internetové bankovnictví samozřejmostí, u splátkových společností jde spíše o jeho zárodky. Cetelem představil například nové internetové stránky pro kartu Aura. Jak vidíte svou pozici na internetu vůči bankám?
Cetelem pracuje velmi aktivně na rozvoji svých on-line služeb již od roku 2000, kdy jsme nabídli klientům možnost získat touto cestou například informace o aktuálním zůstatku na jejich úvěrovém účtu, zažádat o zaslání peněz na účet atd. V roce 2005 jsme spustili prodej osobních půjček přes internet. Na rozdíl od podobných služeb nabízených konkurencí lze ON-LINE půjčku Cetelem vyřídit kompletně přes internet, nejedná se pouze o vyplnění žádosti o kontakt s poradcem. A v letoším roce jsme přestavili klientům virtuální kartu určenou pro platby na internetu. Myslím tedy, že naše služby na internetu jsou přinejmenším srovnatelné a v mnoha případech i o krok dál než u bank.
Budete ON-LINE půjčku nabízet i přes jiné subjekty, jako je například náš server?
On-line půjčku již nabízíme na několika serverech našich partnerů, případná spolupráce s vaší společností může být samozřejmě předmětem jednání.
Banky jsou často kritizovány za vysoké poplatky, které zdražují třeba jinak úrokové výhodné produkty… Jaká je vaše politika v tomto bodě?
Naše cenová politika je pro klienta maximálně průhledná. U našich produktů neúčtujeme klientům poplatky za vedení účtu a například u úvěrů poskytnutých v prodejně platí klient vždy jen tu částku, která je uvedena na úvěrové smlouvě, žádné další poplatky se k ní nepřipočítávají. Poplatky, které naše společnost účtuje, souvisí s cenou rizika, které pro nás poskytování úvěrů představuje. Zjednodušeně bych mohl říct, že nechceme, aby dobří klienti dopláceli na ty špatné, a to se odráží i ve struktuře našich poplatků.
Děkuji za rozhovor.
Tomáš Skolek, Finance.cz
Václav Horák vystudoval Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze, obor automatizované systémy řízení, a poté absolvoval postgraduální studium na VŠE v Praze, obor bankovnictví. V oblasti bankovnictví pracuje od roku 1990. Zaměstnancem společnosti Cetelem ČR, a.s. je Václav Horák od jejího založení v říjnu 1996, kde nejprve vykonával funkci ředitele správy informačních technologií a od června 2005 je jejím generální ředitelem.
Václav Horák je od března 1999 členem představenstva společnosti Cetelem ČR a v květnu 2004 byl jmenován jeho místopředsedou.