Podle ministerstva dopravy se tímto krokem zprůhlední podnikatelské prostředí na české železnici, neboť jeden dopravce nebude zároveň zajišťovat provoz a funkčnost kolejí. "Pro všechny železniční dopravce se vytvoří zcela jednoznačně rovné, prokazatelné a nediskriminační podmínky přístupu na železniční dopravní cestu," psalo v materiálu pro vládu MD.
Nyní SŽDC plní funkci vlastníka železniční dopravní cesty. Organizace je tak zodpovědná za správné fungování kolejí, sama ale nemá povolení k provozování dráhy a kapacity na zajištění provozuschopnosti. Jde například o údržbu tratí, zabezpečovacích zařízení nebo trakčního vedení. Proto se o koleje starají na základě smlouvy České dráhy, což by mělo skončit právě v dubnu.
SŽDC bude zároveň v budoucnu sestavovat a vydávat jízdní řád platný pro českou železnici. Dosud tak činí České dráhy, ačkoli nejsou provozovatelem všech vlaků. Kromě tisíců zaměstnanců převezme SŽDC od drah i majetek v odhadované hodnotě 9,5 miliardy korun.
Oddělení funkcí provozovatele dráhy a dopravce se v železničářské hantýrce nazývá "vznik mrtvé dopravní cesty". Celý proces začal v lednu 2003, kdy vláda rozdělila státní organizaci České dráhy na dnešní ČD a.s. a SŽDC. Od roku 2004 zajišťuje SŽDC i výstavbu a modernizaci nových tratí a vedle Ředitelství silnic a dálnic je v České republice největším investorem do dopravní infrastruktury.
K dnešnímu rozhodnutí vláda přistoupila tři dny po oddělení nákladní dopravy Českých drah do samostatné dceřiné společnosti ČD Cargo.