"Nástup pana Žaludy na funkci je velmi aktuální, koneckonců se ví, že je to člověk pana ministra," uvedl Kocourek. "Předpokladem je, že ty personální změny by mohly proběhnout k prvnímu druhý příštího roku," dodal.
Změna pravděpodobně souvisí s vydělením nákladní dopravy z Českých drah do dceřiné společnosti ČD Cargo, kterou má podle Eura vést právě dosavadní generální ředitel drah Josef Bazala. Jeho přechod na ředitelský post ČD Cargo už dříve nevyloučil mluvčí drah Ondřej Kubala.
Bazala už je nyní předsedou představenstva ČD Cargo, v pětičlenném orgánu působí také Žaluda, Bazalův náměstek pro nákladní dopravu Rodan Šenekl, severomoravský podnikatel Bogdan Heczko a ředitel odboru strategie ČD Jaroslav Richter, který přípravu k založení dceřiné firmy vedl.
ČD Cargo vzniklo 1. prosince. Základní kapitál nové společnosti je 8,8 miliardy korun. Od mateřské firmy ČD Cargo dostane například třetinu všech lokomotiv Českých drah a všech 32.000 nákladních vagonů. Z mateřské firmy do dceřiné přejde 13.000 z nynějších asi 55.000 zaměstnanců ČD.
Od osamostatnění nákladní dopravy si ministerstvo dopravy slibuje zprůhlednění finančních toků v ČD, především konec křížového financování ztrátové osobní dopravy ze zisků nákladní dopravy, které ročně činí přes 600 milionů korun. Vláda navíc uvažuje, že bude jednat o propojení ČD Cargo se slovenskou železniční společností Cargo Slovakia, která vznikla v lednu 2005.