Snad žádný sport nemá v Evropě takovou popularitu jako fotbal. O fotbalové mistrovství tak bývá vždy obrovský zájem. A to nejen ze strany sportovních fanoušků a nadšenců, ale ve fotbalových kuloárech se bojuje i o pořadatelství významné fotbalové události. Není se co divit, konání takové velké akce má na každou zemi zřetelné ekonomické dopady. Nejinak tomu bude i v případě Eura 2008.
Fotbal přeje evropským ekonomikám
Zhruba 1,4 miliardy eur. Tolik podle společnosti MasterCard přinese fotbalový šampionát evropské ekonomice. Největší přínos bude samozřejmě mít pro pořadatelské země, tj. Švýcarsko a Rakousko. Davy fotbalu chtivých fanoušků utratí nemalé sumy za dopravu, stravu či ubytování. Na své si tak přijdou tamní restaurace a ubytovací zařízení. Další miliardové příjmy poplynou z reklamy.
Zajištění dostatečné ubytovací kapacity, zásahy v dopravě a celé infrastruktuře, stejně jako další kroky s pořádáním šampionátu souvisejících si vyžádají vznik tisíců pracovních míst, což se přímo projeví na makroekonomických ukazatelích pořádajících států.
Zkrátka nepřijdou ani ostatní účastníci
Ovšem konání šampionátu se projeví nejen na místní, resp. celostátní úrovni, ale bude mít významný vliv na ekonomiku všech 16 zúčastněných států, Českou republiku nevyjímaje. Oficiální sponzor mistrovství, společnost MasterCard, si nechal vypracovat odbornou studii, která má za úkol kvantifikovat vliv akce na domácí ekonomiky.
„Tento vliv budou pociťovat mnohé země hlavně díky sponzorským a komerčním příjmům s tím, že každý zápas ve skupinách přinese v průměru částku ve výši až 42 milionů eur. Zápasy, které se budou odehrávat v pozdějších etapách soutěže, zřejmě přinesou ještě lepší ekonomické výsledky,“ říká autor studie profesor Simon Chadwick, jeden z nejvýznamnějších evropských expertů na sportovní ekonomiku.
Cesta do finále přinese Česku miliardy
Vezmeme-li průměrný přínos zápasu, o který se dělí obě země zapojené do utkání, každý zápas české reprezentace přispěje k růstu české ekonomiky více než jednou miliardou korun. A to není zrovna zanedbatelná částka. Podle Chadwicka za ní stojí nárůst v oblasti prodeje vstupenek, cestování, prodeje potravin a nápojů, reklamního zboží, sponzorských příjmů, reklamy a využívání telekomunikačních a nových sdělovacích prostředků.
Nejlukrativnější zápasy budou potenciálně schopny zajistit ekonomický růst ve výši 49 - 56 milionů eur, tj. bezmála půldruhé miliardy korun. Největší hospodářský dopad na ekonomiky jednotlivých zemí budou mít zápasy ve skupině C, tj. vzájemné souboje fotbalových velmocí Francie, Itálie a Nizozemí. Neméně finančně atraktivní budou také zápasy domácích týmů, tj. Švýcarska a Rakouska. A právě se zemí helvétského kříže se česká reprezentace střetne hned na úvod šampionátů. Pokud se Česká republika probojuje do dalších vyřazovacích bojů, projeví se to i na domácí ekonomice.
Anglie pláče, její ekonomika také
O přínosu podobných akcí svědčí i výpočty Centra pro hospodářský výzkum, kdy absencí anglické reprezentace na šampionátu přijde ekonomika Albionu o jednu miliardu liber (více než 36 miliard korun). Takový byl zisk z předchozích dvou mistrovství (2004 a 2006), na kterých Anglie nechyběla. Domácí porážkou s Chorvatskem tak Anglie přišla o mnohem více, než pouze o účast na Euru 2008.
Naopak v případě Ruska, které se kvalifikovalo na turnaj evropských zemí právě na úkor Anglie, lze jen stěží předvídat hospodářský dopad účasti této země na šampionátu. Hospodářský růst i výše příjmů roste, telekomunikační trh posiluje a sponzorství a trh komerčních práv vzkvétá. Podle Chadwicka se tak skutečný vliv šampionátu na ruskou ekonomiku projeví až v roce 2012, kdy mistrovství Evropy hostí společně Polsko a Ukrajina, tj. destinace s Ruskem sousedící.