Kód, který tvoří směs černobílých čtverců a obdélníků, obsahuje údaje o cestujícím a jeho letu. Do mobilu nebo PDA ho pasažéru zašle letecká společnost. Cestuje-li bez větších zavazadel, nemusí se zastavovat u přepážky a jde rovnou k bezpečnostní kontrole, kde kód úředník přečte ručním skenerem. Stejně se postupuje i u samotného vstupu do letadla, kde jinak pozemní personál vybírá od cestujících palubní vstupenky. I nadále se ovšem každý musí při odbavení prokázat cestovním pasem nebo identifikačním průkazem s fotografií.
Kdyby se mobil nebo PDA porouchaly nebo vybily, vždy si cestující může nechat vystavit papírovou palubní vstupenku u samoobslužných kiosků nebo u přepážky letecké společnosti.
Novinka má ale i svá omezení. Zatím může každý pasažér předkládat grafický kód pouze sám za sebe. Continental Airlines ale údajně systém zdokonalují, aby se tímto způsobem mohlo prokazovat více lidí cestujících společně, jako jsou například rodiny.
Přechod na elektronické dokumenty má zvýšit efektivitu v letecké dopravě, odstranit zbytečné papírování a učinit cestování jednodušším, tvrdí aerolinie. S rozšířením tohoto principu souhlasí i bezpečnostní úřad TSA, který má na amerických letištích na starosti kontroly cestujících před vstupem do tranzitních prostorů a do letadel. TSA si pochvaluje, že elektronické palubní vstupenky umožní lépe rozpoznat případné podvrhy nebo podvody.
Ve Spojených státech jsou Continental Airlines zatím jedinou společností, která elektronické palubní vstupenky začala používat. V blízké době se k tomu chystají i aerolinie Delta a US Airways.
V sousední Kanadě tento způsob už v září zavedla společnost Air Canada. "Naši cestující tu službu milují," citoval nedávno deník USA Today mluvčího aerolinií Johna Rebera. Počet lidí, kteří ji využívají, se podle něho každý týden zdvojnásobuje.
Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA v listopadu odhadlo, že grafické kódy při odbavení používá na světě více než 90 leteckých společností. Tyto technologie jsou součástí obecného trendu, který směřuje k širšímu využití elektronického odbavování, k většímu zastoupení samoobslužných operací a k technologicky vyspělejšímu nakládání se zavazadly, soudí IATA.