Kritici návrhu už dříve upozorňovali, že zákon může být v rozporu s ústavou. Ze 143 poslanců se jich pro návrh zákona vyslovilo 80 koaličních. Opozice ale vyhrožuje, že shromáždí podpisy k podání ústavní stížnosti. Zákon ještě musí posoudit prezident a pokud ho schválí, bude norma platit po zveřejnění ve Sbírce zákonů.
Podle předlohy se bude moci začít s výstavbou silnice na soukromé parcele i bez toho, aby s tím souhlasil její vlastník. Pokud nebude ochoten dohodnout se na prodeji půdy, stát mu ji vyvlastní. Majetkové vyrovnání mu ale bude stačit doložit až při kolaudaci stavby, zatímco doposud se muselo dořešit před začátkem výstavby.
Vláda premiéra Roberta Fica chce urychlit výstavbu dálnic na Slovensku, více než 150 kilometrů silnic proto zamýšlí postavit prostřednictvím projektů soukromo-veřejného partnerství (takzvané PPP projekty). Kabinet se zavázal spojit Bratislavu s Košicemi dálnicí do roku 2010.
Schválený zákon se vztahuje pouze na konkrétní vybrané silniční úseky na této trase a na další desítky kilometrů rychlostní silnice R1 z Nitry do Banské Bystrice. Přijatá norma umožní rychlejší administrativní přípravu staveb tak, aby se na jaře příštího roku mohlo začít stavět.
Stát už vyhlásil první tendr na výběr soukromé společnosti, která se má postarat o výstavbu většího počtu úseků dálnice D1 mezi Žilinou a východem Slovenska.