Banky sázejí na internetové portály

25.10.2000 | ,
Domovská stránka


perex-img Zdroj: Finance.cz

Mobilní bankovnictví přijde, o tom už dnes není sporu. Diskutovat se musí pouze o tom, jak na nástup této technologie zareagují peněžní ústavy a celý systém, tedy kdy a co ta která banka podnikne.

 

Mobilní bankovnictví přijde, o tom už dnes není sporu. Diskutovat se musí pouze o tom, jak na nástup této technologie zareagují peněžní ústavy a celý systém, tedy kdy a co ta která banka podnikne. Uvedl to včera Zbyněk Sokolovský z frankfurtské Dresdner Bank na Druhém bankovním IT fóru pro odborníky z českého bankovnictví, jež dnes v Praze pokračuje.

Bankovnictví v německy mluvících zemích se dostalo v elektronickém obchodování (e-commerce) nejdále v Evropě. Velké ústavy investují v nejbližších dvou třech letech miliardy marek na rozvoj informačních technologií, v první řadě na vybudování systémů pro elektronické, zejména mobilní bankovnictví. Jeho zavedení vyřadí veškeré mezičlánky mezi poskytovatelem služby nebo zboží a zákazníkem, což podle Sokolovského sníží náklady až o 60 procent. Současně zákazníci získají možnost hospodařit se svými penězi 24 hodin denně.

Význam tradičního retailového bankovnictví, a tedy pobočkové sítě, tak ve velmi krátké době prudce klesne. Jeho podíl na aktivitách bank se ze současných šesti sedmin sníží na pouhou pětinu; stejně velký bude direct banking, zatímco multikanály se bude realizovat až 60 procent obratu dnešní klasické banky, předpokládá Sokolovský.

České bankovnictví půjde podle něj stejnou cestou, avšak podstatně rychleji. "Záležet bude na tempu, jakým se bude zlepšovat vybavení zejména domácností počítači a náležitou mobilní technikou. Zatím české banky zápasí s dědictvím minulosti," řekl k tomu HN Jiří Nosál ze specializované firmy ANT.

Mobilní bankovnictví změní do dvou let veškerý trh a dokonce i konkurenční prostředí nejen v Evropě, soudí Sokolovský. Peněžní ústavy už dnes nezřídka nabízejí produkty konkurence a začínají zřizovat internetové portály nabízející komplexní služby, jimž podle něj patří budoucnost. Například při koupi nemovitosti zadá klient požadavky (počínaje cenou a polohou a konče třeba sociální strukturou okolí, vzdáleností školy či školky apod.) a obdrží odpovídající nabídky včetně způsobu financování.

"Konkurence každý proti každému se pomalu mění v partnerství. Vše nasvědčuje tomu, že v bankovnictví skončila epocha spektakulárních fúzí. Dá se očekávat nové dělení trhů," řekl HN Sokolovský.

Autor článku

 

Články ze sekce: Domovská stránka