"Ve srovnání s minulým víkendem nám tržby vzrostly o 30 procent, a proti loňskému roku je ten nárůst kolem 20 procent," řekl Libor Kytýr, mluvčí společnosti Ahold, která provozuje hypermarkety Hypernova a samoobsluhy Albert. Nejvíce se podle Kytýra nakupují věci na pečení, jako jsou mouka, máslo, mléko a vejce.
"Začínají se také prodávat ryby a ingredience pro vánoční tabuli, třeba brambory na salát nebo alkohol," dodal Kytýr. V hypermarketech lidé kupují kromě potravin také vánoční dárky, na odbyt jdou nejvíce hračky a elektronika. O obchodní horečce svědčí také plná parkoviště a dopravní zácpy před hypermarkety, dokreslil Kytýr situaci.
Více zákazníků než loni i než minulý víkend zavítalo také do obchodů společnosti Tesco. "Oproti běžnému víkendu máme až o 40 procent více lidí," řekla mluvčí Teska Jana Matoušková. Větší než loni jsou podle ní i tržby, ačkoliv firma přesná čísla nezveřejňuje. Z Teska si lidé nejčastěji nosí cukrovinky, maso a exotické ovoce. "Lidé si také dopřávají lepší, dražší a luxusnější potraviny než během roku," uvedla Matoušková.
Rychlým tempem z pultů mizí i dárky pro děti. Kluci, jejichž rodiče nakupují v Tesku, mají velkou naději, že naleznou pod stromečkem auto na dálkové ovládání, děvčata zase mluvící panenku.
"První nástup vánoční nákupní vlny se objevil minulý týden a nyní zaznamenáváme další značný růst zájmu o elektrozboží," uvedl generální ředitel společnosti Electro World Jiří Klíčník. K vánočním hitům podle něj patří osobní DVD přehrávače, zařízení pro reprodukci hudby ve formátu MP3 nebo televizní přijímače s plochou obrazovkou a vysokým rozlišením obrazu.
Ve švech dnes praskalo také nedávno otevřené obchodní centrum Palladium na pražském Náměstí republiky, kde měl průměrně široký jedinec jen malou šanci proklouznout do některého z plných krámků. "Lidé kupují naprosto všechno, tržby máme mnohem vyšší než minulý týden," řekla jedna z prodavaček v obchodě s bižuterií. Podobně jako Palladium na tom byl i protější obchodní dům Kotva.
Klid nepanoval ani v ulicích centra metropole. Napilno měli především trhovci na Staroměstském a Václavském náměstí. Davy turistů i místních tvořily neuspořádaná klubka kolem jednotlivých stánků, takže na kelímek se svařeným vínem či pečené kaštany si zájemce musel počkat i čtvrt hodiny.
Největší nápor koupěchtivých zákazníků však obchodníci očekávají až příští týden, kdy do obchodů vyrazí i ti, kteří zatím s nákupem dárků vyčkávají. Dalšímu velké zákaznické vlně budou obchody čelit hned po svátcích, kdy zahájí velké sezonní výprodeje.
České domácnosti letos o Vánocích zřejmě utratí celkově více peněz než loni. Průměrné vánoční výdaje podle studie poradenské společnosti Deloitte vzrostou meziročně o 2,6 procenta na 506 eur (téměř 13.500 korun). Z vánočních útrat české rodiny připadne zhruba 8100 korun na dárky, 3700 korun na potraviny a 1600 korun na společenské vyžití.