Úsek se poprvé zařadí mezi skutečné dálnice. Dosud kolem Tábora kvůli malé dálce trasy platilo omezení rychlosti 90 kilometrů v hodině, nyní mohou řidiči zrychlit až na 130 kilometrů za hodinu.
Nový úsek odvádí tranzitní dopravu na mezinárodním tahu E55 z obcí Sudoměřice u Tábora a Rzavá. Navazuje na úseky Chotoviny - Stoklasná Lhota - Tábor dokončené v letech 1991 a 2004. Součástí stavby je deset mostů - sedm dálničních a tři nadjezdy. Úsek zahrnuje i mimoúrovňovou křižovatku, přeložky polních cest, úpravy vodních toků a zeleně. U dálnice vznikl také suchý poldr, který bude zadržovat dešťovou vodu z dálniční kanalizace při silnějších srážkách a bude chránit vodní toky k obci Nemyšl.
Náklady na vybudování úseku Chotoviny - Mezno pokryly státní prostředky. Ale další část dálnice D3 a navazující rychlostní silnice R3 z Tábora na hranice s Rakouskem se zřejmě bude stavět s pomocí soukromého kapitálu. Původně měl být projekt veřejného a soukromého sektoru, tedy PPP, využit jen mezi Táborem a Bošilcem u Veselí nad Lužnicí.
Celá trasa z Tábora přes České Budějovice do Dolního Dvořiště měří 96 kilometrů. Známa je zatím pouze cena za třicetikilometrový úsek z Tábora do Bošilce, která se odhaduje na 15 miliard korun. Smlouva s investorem by měla být podepsána do konce roku 2008.
Celá plánovaná trasa dálnice D3 z Prahy až na hranice s Rakouskem měří 171,4 kilometru a náklady na její vybudování se odhadují na 80 miliard korun. ŘSD odhaduje, že zbývající úseky dálnice na jihu Čech by se mohly začít stavět v letech 2009 až 2011. Silnice jsou již zaneseny do územních plánů a nyní se dokončuje dokumentace pro územní rozhodnutí.