Dlouhé minuty ve frontách u pokladen stráví Brňané, kteří ještě nekoupili vánoční dárky. Lidé si však běžně počkají i v době mimo svátky. Brněnský Deník Rovnost v minulých týdnech změřil dobu ve frontě v několika supermarktech a hypermarketech. Nejdéle stáli nakupující o víkendu v Hypernově v Olympii. A to přes jedenáct minut. Ve všední den dopadlo nejhůř s osmi minutami čekání Tesco na Dornychu. Lidem to připadá jako věčnost. „Vyjeli jsme si s rodinou nakoupit poslední vánoční dárky, ale ty fronty jsou vážně strašné, řekl Zdeněk Starý, který vystál téměř dvanáctiminutovou frontu u pokladny v Hypernově.
I mnohem kratší časy u pokladny zákazníky rozčilují. „Krátké čekání mi nevadí, ale kdybych měla stát ve frontě déle než pět minut, už si rozmyslím, jestli se mi vyplatí něco kupovat,“ řekla studentka Jana Hubáčková.
Odborníci lidem radí, aby na nákupy zamířili dopoledne. „Měli by vyjet v dopoledních hodinách, ušetří nejen čas, ale i energii. V tu dobu navštěvují obchody především studenti, důchodci a lidé s pružnou pracovní dobou. Největší nápor nastává odpoledne a večer, kdy jde většina pracujících domů,“ řekl analytik Tomáš Skolek z Finance.cz.
Obchodní řetězce před Vánocemi posilují služby na pokladnách o brigádníky. Přesto jsou odpoledne i o víkendech fronty
To potvrzuje i prodavačka Veronika Knoflíčková z Teska. „Dopoledne jsou lidé usměvaví. Často se stává, že ochotně pouští někoho, kdo má třeba jen jednu věc v košíku, před sebe,“ všimla si například Knoflíčková.
Nervozita mezi nakupujícími roste odpoledne. „Fronty začínají kolem páté, šesté hodiny. Později už nakupujících ubývá,“ řekla pracovnice Hypernovy, která si nepřála zveřejnit své jméno.
Na delší čekání se lidé musí připravit například také v Intersparu ve Vaňkovce. Rychle naopak nákupy vyřídí v Bille v budově Omegy na náměstí Svobody. A ve všední den i v Hypernově v Olympii
Předvánoční nákupní horečka situaci zhoršuje. „V supermarketech a hypermarketech totiž není jen zboží denní spotřeby, ale i možné dárky,“ upozornil analytik Skolek.
Vedení obchodních řetězců tvrdí, že s návaly zákazníků počítá. „Prosinec je obratově nejsilnější měsíc roku, a to znamená i největší nápor zákazníků na pokladny. Proto doplňujeme řady vlastních pokladních brigádníky,“ řekl mluvčí společnosti Spar Jan Vávra. Podobně se připravily i další firmy.
Přesto se Brňané musejí obrnit trpělivostí. Nejlépe podle odborníků udělají, pokud se nakupování vyhnou v pátek, sobotu a neděli. V závěru týdne totiž do nákupních center míří i lidé z okolí města.