1) Konsolidace firemních struktur
Trh se dále koncentruje, velcí hráči se stávají ještě většími. Řada obchodních řetězců již region opustila a scénu začínají ovládat firmy, jejichž jednoznačnou ambicí je vybudovat dominantní pozici na trhu. Současně však přicházejí noví konkurenti – zejména specialisté (non-food), convenience stores a v neposlední řadě klíčový diskontér Aldi.
2) Radikální změny poptávkové strany trhu
Průměrná kupní síla prudce roste, současně se však velmi diferencuje nákupní chování jednotlivých zákaznických segmentů. Zákazníci přebírají kontrolu, stávají se stále více náročnými. Vědí, co chtějí a vědí, že vysoce konkurenční trh jim to musí dodat.
3) Změny regulatorních rámců
V České republice i v dalších postkomunistických zemích probíhají reformy, které mají podstatný vliv na obchodní podnikání. Řada zásadních změn probíhá i na úrovni Evropské unie. Dochází k revizím klíčových zákonů a úpravě daňových podmínek, a to často bez žádoucího dialogu mezi vládou a obchodní sférou.
Retail Summit 2008 ve svém programu tyto rozvojové impulsy středoevropského obchodu plně reflektuje. Klíčovým řečníkem bude Alain Caparros, předseda představenstva skupiny REWE, která je jedním z hlavních aktérů konsolidace evropského obchodu a hraje významnou roli i v České republice (viz aktuální akvizice sítě Delvita a expanze řetězců Billa a Penny Market). Rostoucí koncentrace trhu, která je zásadní výzvou pro dodavatele i menší obchodní společnosti, bude tématem řady dalších vystoupení a diskusních sekcí. Velmi zajímavý bude například příspěvek předsedy britské skupiny COOP, který představí svoji strategii pro trh, který je jedním z nejkoncentrovanějších a nejkonkurenčnějších na světě.
Velká pozornost bude věnována zákazníkovi a trendům poptávky. Vstupní příspěvek do diskuse na toto téma přednese Ondřej Tomas, Managing Director společnosti GfK Praha, který představí trendy středoevropského spotřebního trhu v globálním kontextu. Zákazníkům, jejichž porozumění je klíčové pro obchodníky i výrobce, bude věnována série dalších vystoupení jak během prvního dne summitu (například v rámci dvou programových bloků zaměřených na budoucnost potravinářského a nepotravinářského obchodu v CEE), tak během diskusních workshopů v rámci druhého programového dne (viz např. Obchod & nakupující či Obchod & značky).
V neposlední řadě vytvoří Retail Summit 2008 dostatečný prostor pro dialog mezi obchodníky a vládou. Novinkou letošního ročníku je velká panelová diskuse „ Obchod a vláda“ v úvodním bloku konference, v níž přislíbil účast premiér vlády ČR Mirek Topolánek a klíčoví ministři a poslanci Parlamentu ČR. Názory obchodníků bude reprezentovat Feargal Quinn, legendární irský podnikatel a prezident EuroCommerce a zástupci vedení Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Věříme, že program připravený ve spolupráci organizátorů, jimiž jsou Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, Vysoká škola ekonomická, časopis Moderní obchod a společnost INCOMA Consult, Vás zaujme a že stejně jako v minulých letech se na konferenci sejde zhruba tisícovka účastníků.
Těšíme se na viděnou 5.– 6.2. 2008 v kongresovém centru TOP Hotelu Praha!