"Máme tam ještě nějaký prostor," řekl Topolánek bez bližších podrobností. Stejný návrh odložila vláda minulý týden, kdy jako důvod uvedla připomínky strany zelených a ministerstva životního prostředí.
Zatím se nejvyšší, 48procentní úlevě na dani těší majitelé vozů, které splňují normu Euro 3 a vyšší. Menší, 40procentní slevu mají vozy s Euro 2. Obě výhody měly skončit a stejné slevy mají být vázány pouze na datum první registrace automobilu. Nejvyšší sleva bude na vozy staré tři roky a mladší, o 40 procent méně, než je základní sazba, zaplatí majitelé aut od tří do šesti let stáří.
Naopak vlastníci starších vozů si mají připlatit. Hlouběji do kapsy budou muset sáhnout majitelé vozů vyrobených před rokem 1989. Dosud platili 15 procent nad základní sazbu, podle nového zákona by to mělo být 25 procent.
Důvodem chystaných změn je podle ministerstva rychlý vývoj norem Euro, které se neustále zpřísňují, a zákon na ně nemůže pružně reagovat. Navíc chce MF motivovat dopravce k nákupu nových aut.
Silniční daň se odvádí s určitými výjimkami za všechna vozidla určená k podnikání. Základní sazba například za kamionovou soupravu je 51.000 korun za rok. Průměrné stáří nákladních vozidel na českých silnicích je 16 let.