Analytici se nicméně shodli, že i v příštím roce budou ceny pohonných hmot české řidiče zlobit; mohou krátkodobě výrazně kolísat. Surová ropa, od níž se ceny benzinu odvíjejí, totiž bude zřejmě i v příštím roce hodně kolísavá. "Osobně však v průměru za celý rok nepředpokládám její výrazný růst," řekl ekonom Jan Procházka ze společnosti Cyrrus.
Tržní předpovědi počítají i s tím, že cena ropy během roku klesne. Prognóza pro severomořskou ropu Brent počítá s poklesem na 73 dolarů za barel. Nyní se obchoduje za zhruba 90 dolarů. Otázkou pro rok 2008 podle analytiků zůstává, jakým směrem se bude vyvíjet kurz koruny. Letos tuzemská měna zpevnila k dolaru zhruba o 15 procent, a dokázala tak rychlé zdražení suroviny na světových trzích zmírnit.
"Česká měna by měla pokračovat v posilování," řekl Procházka. Měnový kurz podle něj zůstane i v příštím roce polštářem proti růstu cen pohonných hmot u českých čerpacích stanic. "Pro příští rok čekáme naopak zpevnění dolaru ke koruně (ze současné úrovně asi o šest procent)," míní naopak analytik Patria Finance Tomáš Vlk.
Do ceny benzinu se od ledna promítne rovněž povinnost přimíchávat dvě procenta biolihu. To podle analytiků zdraží palivo zhruba o 30 až 50 haléřů na litr. "Pravděpodobně nepůjde o skokové zvýšení ceny. Bude záviset na tom, jak bude přimíchávání nabíhat," uvedl Vlk. Biopaliva jsou dražší než benzin; jejich přimíchávání znamená zvýšení ceny.
Podobná pravidla pro přimíchávání biosložky platí od letošního září i pro naftu, která během jednoho měsíce zdražila zhruba o 70 haléřů. Do cenového nárůstu se ale tehdy promítly vedle biopaliv i další vlivy.
Ceny pohonných hmot budou utvářet i další faktory, lze je ale dopředu obtížně odhadnout. Jakým směrem se vydají, rozhoduje třeba počasí. Například příjemné léto znamená silnější motoristickou sezonu. Právě na jaře a začátkem léta kvůli tomu obvykle pumpaři zdražují.
Letos kromě obvyklého zdražování na začátku motoristické sezony rostla kvůli drahé ropě cena pohonných hmot i na podzim. Nafta přitom mimo jiné kvůli přimíchávání biosložky a prodloužení odstávky v litvínovské rafinerii zdražovala rychlejším tempem než benzin.
"V příštím roce bude zajímavé rovněž sledovat, co udělá s kamionovou dopravou vstup východoevropských zemí do schengenského prostoru a zda některá ze značek nezíská na trhu rozhodující tržní podíl pro cenové vůdcovství. Což osobně neočekávám," dodal Procházka.