"OECD udává, že kartelové dohody zvyšují ceny stavebních prací o 30 až 50 procent. Bohužel je možné, že takovou situaci máme, nebo jsme měli i v naší republice v posledních letech," uvádí se v dosud nezveřejněné analýze, ze které server cituje. "Jinak je totiž těžké vysvětlit zkušenost, že od roku 2002 vzrostla cena jednoho kilometru nové dálnice v České republice ze 183 milionů na 500 milionů korun, zvýšila se tak 2,7krát," stojí ve zprávě.
Z analýzy, kterou si v září nechalo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic, vyplývá, že kilometr české dálnice je o 17 procent levnější než kilometr rakouské, ale o pětinu dražší než kilometr dálnice ve Slovinsku. Velké dálniční mosty se v České republice stavějí o 14 procent levněji než v Německu, naopak kilometr raženého tunelu je v ČR o 27 procent dražší než u západních sousedů.
Podle státního Ředitelství silnic a dálnic je ovšem nutné brát všechny cenové analýzy s rezervou. "Dálniční stavby fakticky nelze objektivně porovnat," tvrdí podle Aktuálně.cz ředitel podniku Alfred Brunclík.
Do ceny dálnic se údajně promítají další položky, které se stát od státu liší. Jde například o opravy přilehlých komunikací, výstavbu protihlukových stěn, nebo náklady na stavební dozor. ČR má jedny z nejpřísnějších protihlukových limitů a ekologických norem.
V České republice je zhruba 1000 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Zhruba do roku 2017 by se měl počet kilometrů zdvojnásobit, čímž bude česká dálniční síť kompletní. Kilometr dálnice stojí v rovné krajině přes 200 milionů korun, v horách, kde jsou tunelu a mosty, se cena může vyšplhat až na miliardu korun.