Lodní dopravci se s prosbou na ministerstvo dopravy obrátili kvůli ekonomickým problémům. Letos mohly plně naložené lodě plout podle jejich údajů jen zhruba čtyřicet dní. Od roku 2003 se kvůli malým zakázkám snížil počet plavidel v Česku téměř o třetinu.
"My si myslíme, že máme nárok na náhradu škody, která přesahuje miliardu korun," citoval Týden.cz jednatele společnosti Česko-saské přístavy Jiřího Astera. Dopravce podpořil i Svaz průmyslu, ten ale žádné reparace nežádá a k žádosti dopravců se připojil jen symbolicky.
Ze stanoviska MD vyplývá, že miliardové odškodnění není reálné. "Vyplatíme českým lodním dopravcům jako náhradu za roky 2004 až 2007 maximálně 158 milionů korun," řekl Týdnu mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Podobnou sumu si úřad chystá i na další tři roky do roku 2010.
Lodní dopravci požadují, aby u byly u severní státní hranice s Německem vybudovány jezy. Ty by pak umožnily dopravovat po řece náklad i za nízkého stavu vody. Proti jsou ale tamní ochránci životního prostředí. Vláda nicméně odsouhlasila v plánu rozvoje infrastruktury stavbu jednoho plavebního stupně nedaleko Děčína, připomněl Týden.cz.