Spotřebitele odrazují nebývale vysoké ceny pohonných hmot, propad trhu s bydlením a celkově slabší růst americké ekonomiky. A experti z odvětví varují, že rok 2008 může být v prodeji aut v USA ještě horší.
"Vzhledem k současným ekonomickým problémům a nejistotě před chystanými prezidentskými volbami nepředpokládáme, že rok 2008 přinese automobilovému průmyslu nějaký silný nárůst," uvedl šéf analýz automobilového trhu Edmunds.com Jesse Toprak. Podle něj se jeví obrat k lepšímu až v roce 2009.
Pokles prodeje se za prosinec předpokládá i u japonských automobilek. Experti se odvolávají zejména na krach trhu s domy, který ztlumil poptávku v Kalifornii, nejvýznamnějším americkém odbytišti japonských výrobců.
Toprak odhaduje, že Toyotě za prosinec klesl meziročně prodej o tři procenta. U Hondy mohl pokles dosáhnout jednoho procenta a Nissanu analytik předpovídá stagnaci odbytu. Nissan si v posledních měsících vedl lépe díky modelům Rogue a Versa.
Analytik Peter Nesvold z investiční banky Bear Stearns napsal v poznámce pro investory, že se o americký trh s vozy obává více než před rokem. Odvolává se přitom na klesající spotřebitelskou náladu a zhoršující se zaměstnanost. Podle Nesvolda nezažily Spojené státy takový pokles prodeje aut za 15 let.
Prosinec byl zřejmě poslední šancí pro Ford Motor, aby si v USA udržel pozici druhého největšího prodejce. Na jeho pozici útočí Toyota, která v listopadu prodala o 15.000 aut více a má šanci převzít Fordu jeho příčku v celoročním žebříčku. Experti odhadují prosincový pokles prodeje z nabídky Fordu na tři, ale i 12 procent.
General Motors ale zřejmě čeká ještě větší propad, podle některých hlasů o 14 procent, kvůli rozhodnutí omezit prodej půjčovnám. V listopadu tento klesl o 30 procent a podobný se čeká za prosinec. Také Ford omezoval během roku prodej půjčovnám ve snaze posílit obchodní jméno a image značky.
Chrysler za prosinec zřejmě postihne také dvojciferný meziroční propad. Loni v prosinci mu totiž vyskočil odbyt o 48 procent díky modelům Sebring a 300, napsala agentura AP.