Vrcholí prodeje letních zájezdů se slevou

02.01.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 2. ledna (ČTK) - V lednu a únoru vrcholí prodeje letních zájezdů se slevou, tedy období zvané "první moment". Podle průzkumu Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) je nyněj?í zimu zájem o nákupy v předstihu zhruba o tři a? pět procent vy??í ne? před rokem. Celkem se prodá během prvního momentu více ne? třetina letní kapacity. Vět?ina kanceláří prodává léto ji? od počátku prosince.

"Leden a únor jsou ka?doročně obdobím, kdy je největ?í zájem o nákup zájezdů na první chvíli," řekl mluvčí asociace Tomio Okamura. V prosinci, kdy se prodeje teprve rozbíhají, mají lidé údajně starosti s Vánoci a na letní dovolenou začínají pomý?let a? po svátcích. Výjimkou byla pouze loňská teplá zima, kdy se nedalo ly?ovat a zájem o letní zájezdy vzrostl ji? v prosinci o desítky procent.

Prodeje v rámci nabídky "prvního momentu" cestovním kancelářím napovídají, zda bude rok úspě?ný či ne. "Sna?í se proto prodat základní mno?ství zájezdů, aby pak měly vět?í jistotu a klid, ?e nasmlouvané kapacity v letoviscích a charterových letech naplní," uvedl Okamura. Riziková jsou předev?ím zamluvená místa v letadlech, která musí kanceláře platit, a? jsou obsazená či ne.

Proto cestovky nabízejí na začátku prodejů slevy v průměru asi deset procent z ceny zájezdu. Při zimním nákupu se také platí pouze minimální záloha ve srovnání s plnou sezonou. Kromě slev se CK předhánějí i v dal?ích benefitech. Soutě?í například v počtu dětí, které mohou jet zdarma, rozdávají nejrůzněj?í dárky nebo se sna?í přilákat seniory.

Prvotní prodeje jsou díky nepřebrané nabídce vhodné právě pro turisty se specifickými po?adavky, myslí si Okamura. "Důchodci, kteří se ji? hůře pohybují, si tak mohou z kompletní nabídky vybrat hotel s výtahem v blízkosti plá?e a podobně," řekl. To je rozdíl oproti výprodejům na konci sezony, kdy CK nabízejí stejné nebo i vět?í slevy, sortiment je v?ak mnohem chud?í.

Období prvotních slev končí vět?inou koncem února, poté nastává prodej za plnou cenu. Termíny prvních letních zájezdů začínají vět?inou v polovině května. Pokud se cestovním kancelářím nepodaří vyprodat kapacity zájezdů, obvykle dva či tři týdny před termínem zájezdy zlevňují a inzerují prodej na poslední chvíli, takzvaný last minute.

Průměrná cena prodaného zájezdu se letos zvý?í proti loňsku o 700 korun na 15.200 korun, průměr v?ak táhnou nahoru dra??í zimní zájezdy. Za nárůstem je údajně rostoucí kupní síla Čechů a s ní související zvý?ené nároky na přepravu, ubytování a stravu. Podle odhadů asociace se loni prodalo v České republice 2,2 milionu zájezdů v celkové hodnotě 32 miliard korun. Předloni to bylo zhruba 2,1 milionu zájezdů za 31 miliard Kč.

Nejoblíbeněj?ími zeměmi pro letní dovolenou jsou tradičně Chorvatsko a Itálie, roste v?ak také zájem o vzdáleněj?í Středomoří.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK