Vrcholí prodeje letních zájezdů se slevou

02.01.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 2. ledna (ČTK) - V lednu a únoru vrcholí prodeje letních zájezdů se slevou, tedy období zvané "první moment". Podle průzkumu Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) je nynější zimu zájem o nákupy v předstihu zhruba o tři až pět procent vyšší než před rokem. Celkem se prodá během prvního momentu více než třetina letní kapacity. Většina kanceláří prodává léto již od počátku prosince.

"Leden a únor jsou každoročně obdobím, kdy je největší zájem o nákup zájezdů na první chvíli," řekl mluvčí asociace Tomio Okamura. V prosinci, kdy se prodeje teprve rozbíhají, mají lidé údajně starosti s Vánoci a na letní dovolenou začínají pomýšlet až po svátcích. Výjimkou byla pouze loňská teplá zima, kdy se nedalo lyžovat a zájem o letní zájezdy vzrostl již v prosinci o desítky procent.

Prodeje v rámci nabídky "prvního momentu" cestovním kancelářím napovídají, zda bude rok úspěšný či ne. "Snaží se proto prodat základní množství zájezdů, aby pak měly větší jistotu a klid, že nasmlouvané kapacity v letoviscích a charterových letech naplní," uvedl Okamura. Riziková jsou především zamluvená místa v letadlech, která musí kanceláře platit, ať jsou obsazená či ne.

Proto cestovky nabízejí na začátku prodejů slevy v průměru asi deset procent z ceny zájezdu. Při zimním nákupu se také platí pouze minimální záloha ve srovnání s plnou sezonou. Kromě slev se CK předhánějí i v dalších benefitech. Soutěží například v počtu dětí, které mohou jet zdarma, rozdávají nejrůznější dárky nebo se snaží přilákat seniory.

Prvotní prodeje jsou díky nepřebrané nabídce vhodné právě pro turisty se specifickými požadavky, myslí si Okamura. "Důchodci, kteří se již hůře pohybují, si tak mohou z kompletní nabídky vybrat hotel s výtahem v blízkosti pláže a podobně," řekl. To je rozdíl oproti výprodejům na konci sezony, kdy CK nabízejí stejné nebo i větší slevy, sortiment je však mnohem chudší.

Období prvotních slev končí většinou koncem února, poté nastává prodej za plnou cenu. Termíny prvních letních zájezdů začínají většinou v polovině května. Pokud se cestovním kancelářím nepodaří vyprodat kapacity zájezdů, obvykle dva či tři týdny před termínem zájezdy zlevňují a inzerují prodej na poslední chvíli, takzvaný last minute.

Průměrná cena prodaného zájezdu se letos zvýší proti loňsku o 700 korun na 15.200 korun, průměr však táhnou nahoru dražší zimní zájezdy. Za nárůstem je údajně rostoucí kupní síla Čechů a s ní související zvýšené nároky na přepravu, ubytování a stravu. Podle odhadů asociace se loni prodalo v České republice 2,2 milionu zájezdů v celkové hodnotě 32 miliard korun. Předloni to bylo zhruba 2,1 milionu zájezdů za 31 miliard Kč.

Nejoblíbenějšími zeměmi pro letní dovolenou jsou tradičně Chorvatsko a Itálie, roste však také zájem o vzdálenější Středomoří.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK