Obchodníci: O výměnu nevhodných vánočních dárků je velký zájem

04.01.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 4. ledna (ČTK) - Lidé po vánočních svátcích zaplnili zákaznická oddělení obchodů, aby vyměnili či vrátili nevhodné vánoční dárky. Proti běžnému provozu je zájem o tuto službu obchodníků v povánočním období až několikanásobně vyšší. Obchodní řetězce většinou zákazníkům vycházejí vstříc a zboží jim vyměňují za jiné nebo lidem vracejí peníze. ČTK to řekli jejich zástupci.

Až trojnásobný počet žádostí o výměnu zboží evidují po vánočních svátcích obchody s oděvy Marks & Spencer. "Většinou se jedná o výměnu nevyhovujících velikostí, vrácení zboží jako takového je jen v malém měřítku," řekla mluvčí společnosti Marks & Spencer Renáta Fišerová. Dodala, že lidé mohou v prodejnách Marks & Spencer nenošené a nepoškozené zboží vrátit či vyměnit do 90 dnů od zakoupení.

V jednom kole jsou po Vánocích také pracovníci zákaznického oddělení obchodů Tesco. "Zájem zákazníků o službu vrácení zboží roste každoročně nejvíce po Štědrém dnu. Přestože zákazníkům nabízíme možnost zboží vrátit bez časového omezení, nejvíce lidí této služby využije bezprostředně po vánočních svátcích," řekla mluvčí Tesco Stores ČR Lucie Turnovská. Dodala, že největšímu náporu obchody Tesco čelily v samém závěru loňského roku. "Zájem byl ve srovnání s běžným obdobím až o 100 procent vyšší," uvedla.

Největší zájem je podle obchodníků o výměnu textilu, který lidé našli pod vánočním stromkem. "Zákazníci často žádají výměnu velikosti. Zajímavostí je, že velmi málo lidé vrací hračky," uvedla Turnovská. Jinou zkušenost mají pracovníci hypermarketů Hypernova. "Mnoho zákazníků vrací hračky, protože se pod stromečkem sešla například dvě auta na dálkové ovládání," uvedl Petr Chadraba ze společnosti Ahold Czech Republic, která Hypernovy provozuje.

Některé zboží ale nelze obchodníkům vrátit. Jde například o telefonní kupony, CD, DVD či holící strojky. Obchody Tesco nevymění například ani potraviny, cigarety, knihy či spodní prádlo, pokud není zabalené v neporušeném původním obalu.

Podle mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivany Pickové vrácení nevhodných vánočních dárků umožňují téměř všichni obchodníci. "Projevují opravdu dobrou vůli, protože mění nebo přijímají zpět dárky, u nichž se dárce netrefil do vkusu či velikosti, nebo se stejných dárků sešlo pod stromečkem několik," sdělila Picková.

Obchodníci podle ní většinou nabízejí výměnu nevhodných vánočních dárků do poloviny či konce ledna. "Ale víme o obchodnících, kteří limitují toto období deseti dny po nákupu," upozornila Picková.

V internetových obchodech mohou lidé podle zákona zboží vrátit do 14 dnů od jeho zakoupení, a to bez udání důvodu. Prodávající pak musejí do 30 dnů od odstoupení od smlouvy vrátit peníze a nesmí po spotřebiteli požadovat žádné sankce za odstoupení. Tato množnost ale neplatí například pro CD a DVD s porušeným obalem.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK