Evropská komise chce ve středu schválit návrh opatření, které umožní členským státům snížit spotřební daň z nafty pro silniční dopravce po vzoru Francie, Itálie a Nizozemska. Návrh navíc zahrnuje i další úlevy na daních z pohonných hmot pro veřejnou dopravu a taxíky. Francie, Itálie a Nizozemsko se v reakci na protesty dopravců kvůli vysokým cenám ropy rozhodly spotřební daně z nafty snížit, což vzbudilo nevoli u ostatních členských států.
Evropská komise tehdy oznámila, že bude prověřovat, zda se zmíněné země nezpronevěřily předpisům unie a zda opatření nenaruší vnitřní trh. "Komise může těžko tvrdit, že tato opatření naruší fungování trhu, když i s těmito výjimkami je úroveň sazeb v těchto třech zemích stále vyšší než v dalších zemích Evropské unie jako Portugalsko," řekl zdroj komise.
Spotřební daň z nafty činí v Portugalsku 245,91 eura na 1000 litrů, a je tak těsně nad závazným minimem 245 eur na 1000 litrů nafty. "Snaha omezit narušování konkurence si vyžádá další harmonizaci nepřímých daní," dodal. Spotřební daně z pohonných hmot reguluje směrnice Evropské unie, která stanovuje minimální sazby daně z benzinu, nafty, těžkých paliv, tekutého plynu a oleje na svícení. K daňovým úlevám pro určité skupiny obyvatelstva či sektory ekonomiky může dojít pouze pod podmínkou. Za prvé, země dodrží minimální sazbu Evropské unie, dále ji k rozhodnutí vedou zvláštní politické důvody a nakonec opatření musí odsouhlasit Rada Evropské unie.